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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): malus

malus, a, um

a) böse, schlecht, übel im allgemeinen Sinne des Wortes, der Gegensatz zu bonus (← sub a).

Als Arten des malum gehören hierher: malum alicui sive alicuius sive huic sive quantum ad hoc sive secundum quid & m. in se sive secundum se sive secundum seipsum sive secundum suam naturam sive simpliciter (cg. III. 6 & 107; mal. 1. 1 ad 1, 8, 10 & 18; 16. 2 c) = dasjenige, was für irgendetwas oder in Beziehung auf dies oder jenes oder beziehungsweise, und dasjenige, was in oder an sich oder seiner Natur nach oder einfachhin und schlechtweg oder an sich ein Übel (vgl. m. secundum quid sub b; m. ex suppositione alterius sub c) ist, m. a. W. das subjektive und das objektive Übel (aliquid dicitur malum dupliciter. Uno modo, quia est in se malum, sicut furtum vel homicidium, et hoc est simpliciter malum. Alio modo dicitur aliquid malum alicui, et hoc nihil prohibet esse simpliciter bonum, sed secundum quid malum; sicut iustitia, quae est secundum se et simpliciter bona, in malum latroni vertitur, qui per eam punitur, mal. 16. 2 c).

b) böse, schlecht, übel an sich oder objektiv (= malum in se, → sub a), d. i. dasjenige, was und insofern es mit einem ihm übergeordneten Willen (dem göttlichen) nicht übereinstimmt, was m. a. W. nicht so ist, wie es gewollt wird oder gewollt worden ist, ebenfalls der Gegensatz zu bonus (← sub b): in hoc autem consistit ratio mali, ut scilicet aliquid deficiat a bono, th. I. 48. 2 c; non omnis defectus boni est malum, sed defectus boni, quod natum (←) est et debet haberi. Defectus enim visionis non est malum in lapide, sed in animali, quia contra rationem lapidis est, quod visum habeat, ib. 5 ad 1; vgl. ib. 3 c; malum enim est defectus boni, quod natum est et debet haberi, ib. 49. 1 c; malum, quod nihil est aliud, quam privatio debitae perfectionis, cg. I. 71; vgl. ib. II. 41; III. 7 & 13; th. I. II. 75. 1 c; nom. 4. 14-23; 2 sent. 34. 1. 2 c; mal. 1. 1 c.

Zu actio mala → actio sub a; zu actus m. → actus sub a; zu concupiscentia m. → concupiscentia sub a; zu conscientia m. → conscientia sub c; zu delectatio m. → delectatio; zu dispositio m. → dispositio sub d; zu electio m. → electio sub a; zu finis m. → finis sub b; zu habitus m. → habitus sub d; zu ira m. → ira sub b; zu libertas ad m. → libertas sub b; zu mos m. → mos sub b; zu opus m. → opus sub d; zu passio m. → passio sub c; zu ratio m. → ratio sub n; zu sapientia m. → sapientia sub a; zu spiritus m. → spiritus; zu voluntas m. → voluntas sub c.

Arten des malum in diesem Sinne sind: 1. malum absolute sive abstracte accipiendo sive sumptum & m. concrete acceptum sive concretive sumptum (2 sent. 34. 1. 2 c & ad 3; mal. 1. 1 ad 8) = das Übel an und für sich oder im Allgemeinen genommen oder das Wesen des Übels (= ipsa privatio perfectionis, 2 sent. 34. 1. 2 c) und das Übel so aufgefasst, wie es mit einem Dinge verwachsen in Wirklichkeit vorkommt (id, quod est subiectum talis privationis, vel id, quod talem privationem in altero causat, ib.). 2. m. abstracte accipiendo sive sumptum, → m. absolute. 3. m. actionis sive in actione sive inordinationis in actione & m. corruptionis sive in substantia (th. I. 63. 1 ad 2; cg. III. 6) = das einer Tätigkeit und das einer Substanz anhaftende Übel, m. a. W. das Übel, welches in der Unordnung einer Tätigkeit, und dasjenige, welches in der Verschlechterung oder Verkümmerung (vgl. m. corruptionis sub c) einer Substanz besteht (malum quidem in substantia aliqua est ex eo, quod deficit ei aliquid, quod natum est et debet habere, cg. III. 6; privatio autem ordinis aut commensurationis debitae in actione est malum actionis, ib.; contingit ergo malum esse dupliciter. Uno modo per subtractionem formae aut alicuius partis, quae requiritur ad integritatem rei, sicut caecitas malum est et carere membro. Alio modo per subtractionem debitae operationis, vel quia omnino non est vel quia debitum modum et ordinem non habet, th. I. 48. 5 c). 4. m. causae & m. effectus (ib. 49. 3 ob. 6) = das einer Ursache und das einer Wirkung anhaftende Übel. 5. m. concrete acceptum, → m. absolute. 6. m. concretive sumptum, ≈ . 7. m. corruptionis, → m. actionis. 8. m. effectus, → m. causae. 9. m. ex genere sive secundum speciem suam (th. I. II. 18. 2 c; cg. III. 9; mal. 2. 4 ad 11) = das seiner Gattung oder Art nach (sittlich) Böse (primum malum in actionibus moralibus est, quod est ex obiecto, sicut accipere aliena; et dicitur malum ex genere, genere pro specie accepto, eo modo loquendo, quo dicimus humanum genus totam humanam speciem, th. I. II. 18. 2 c). 10. m. in actione, → m. actionis. 11. m. in actionibus moralibus sive in moralibus sive morale sive moris sive in rebus voluntariis & m. in rebus naturalibus sive naturae sive rei naturalis (ib. 2 c; 34. 1 c; 48. 1 ad 2 & 5 ad 2; I. II. 18. 2 c & 9 ob. 3; 42. 2 c; II. II. 19. 2 ad 2; cg. III. 6, 10, 11 & 12; 1 sent. 39. 2. 2 ad 4) = das moralische oder sittliche und das Natur- oder physische Übel. 12. m. in moralibus, → m. in actionibus moralibus. 13. m. inordinationis, → m. actionis. 14. m. in rebus naturalibus, → m. in actionibus moralibus. 15. m. in rebus voluntariis, ≈ . 16. m. in substantia, → m. actionis. 17. m. integre sive integrum sive perfecte sive perfectum sive summe sive summum sive totaliter (th. I. 49. 3 ob. 1-5 & c; 103. 7 ad 1; cg. III. 15; 2 sent. 1. 1. 1 ad 1; 34. 1. 1 ad 4 & 5 a) = das unversehrte oder vollkommene oder höchste oder vollständige Übel (malum, quod ex toto tollit bonum, erit integrum malum, 2 sent. 34. 1. 5 a). 18. m. morale, → m. in actionibus moralibus. 19. m. moris, ≈ . 20. m. naturae, ≈ . 21. m. naturaliter sive secundum naturalem ordinem sive per se & m. quia prohibitum sive secundum legis positionem (cg. III. 129; mal. 2. 9 ad 4; 16. 2 c) = das gemäß der natürlichen Ordnung oder durch sich und seine eigene Natur Böse (vgl. m. per accidens) und das Böse gemäß einem positiven Verbote. 22. m. per accidens & m. per se (2 sent. 34. 1. 2 c) = dasjenige, was nebenbei, durch etwas ihm Zukommendes, und dasjenige, was als solches, durch sich und seine eigene Natur (vgl. m. naturaliter) ein Übel ist (per se malum dicitur ipsa privatio perfectionis, qua aliquid malum est . . . Malum autem per accidens est duplex, vel id, quod est subiectum talis privationis, vel id, quod talem privationem in altero causat, ib.). 23. m. per essentiam, m. per participationem & m. per privationem participationis (th. I. 49. 3 c & ad 4) = das wesenhafte, das auf Teilnahme an etwas Bösem und das auf Beraubung der Teilnahme an etwas Gutem beruhende Übel. 24. m. perfecte sive perfectum, → m. integre. 25. m. per participationem, → m. per essentiam. 26. m. per privationem participationis, ≈ . 27. m. per se, → m. naturaliter & m. per accidens. 28. m. primum (ib. ob. 6; I. II. 18. 2 c) = das der Zeit oder der Natur nach erste Übel. 29. m. quia prohibitum, → m. naturaliter. 30. m. secundum legis positionem, ≈ . 31. m. secundum naturalem ordinem, ≈ . 32. m. secundum quid & m. simpliciter (ib. I. 11. 2 ad 1) = dasjenige, was beziehungsweise, und dasjenige, was einfachhin ein Übel ist; vgl. m. alicui sub a und m. ex suppositione alterius sub c. 33. m. secundum speciem suam, → m. ex genere. 34. m. simpliciter, → m. secundum quid. 35. m. summe sive summum, → m. integre. 36. m. totaliter, ≈ .

Bonum est vehementius in agendo, quam malum, → bonus sub b. Bonum fortius est ad movendum, quam malum, ≈ . Id, quod est malum, non est aliquid (mal. 1. 1 c) = das Übel als solches ist nichts. Malum causatur sive contingit ex singularibus defectibus, → bonus sub b. Malum contingit multifariam sive multipliciter, ≈ . Malum est ex particularibus sive singularibus defectibus, ≈ . Malum nominat non ens (2 sent. 34. 1. 2 c) = das Wort Übel bezeichnet ein Nicht-Seiendes. Malum non est effectivum aut salvativum alicuius (nom. 4. 21) = ein Übel ist weder die hervorbringende, noch die erhaltende Ursache für irgendetwas. Malum non est existens neque in existentibus (2 sent. 34. 1. 1 ad 1) = ein Übel als solches existiert weder für sich, noch an etwas Anderm (quia neque ipsum est natura quaedam in universo, neque est aliquid in existente sicut pars perfectionis eius, ib.). Malum non est nisi in bono ut in subiecto (th. I. 49. 3 c; vgl. ib. 48. 3 c; mal. 1. 2 c) = ein Übel kann nur an etwas Gutem als an seinem Subjekte existieren. Malum non habet causam efficientem, sed deficientem (cg. III. 10; vgl. mal. 1. 3 c) = das Übel hat keine es hervorbringende, sondern eine in ihrem Wirken ablassende Ursache. Malum omnifariam contingit ex particularibus defectibus, → bonus sub b. Quilibet singularis defectus causat malum, ≈ .

c) böse, schlecht, übel für etwas oder subjektiv (= malum alicui, → sub a), d. i. dasjenige, was und insofern es für ein geschöpfliches Wesen, insbesondere für den Menschen, vermeidenswert ist, weil es ihm schadet, ebenfalls der Gegensatz zu bonus (← sub c): malum autem dicitur, quia nocet, th. I. II. 39. 4 ad 3; vgl. cg. III. 11; 4 sent. 13. 2. 2 c.

Zu fortuna mala → fortuna sub a.

Hier sind als Arten des malum zu unterscheiden: 1. malum absolute acceptum sive absolutum sive simpliciter acceptum sive simpliciter & m. arctum sive arduum sive cum arduitate et elevatione sive sub ratione ardui sive difficile (th. I. II. 23. 1-3 c; 25. 1 c; 42. 3 c; 46. 3 c; nom. 4. 14; mal. 16. 2 c; verit. 26. 4 c) = das von Schwierigkeiten, welche der Vermeidung desselben entgegenstehen könnten, in Gedanken abgelöste oder einfachhin aufgefasste und das von Schwierigkeiten eingeengte oder das schwer zu vermeidende Übel. 2. m. absolutum, → m. absolute acceptum. 3. m. animae sive spirituale & m. corporis sive corporale (th. I. II. 39. 1 ob. 3 & 4 ad 3; cg. III. 48) = das Übel der Seele und das des Körpers oder das geistige und das körperliche Übel. 4. m. apparens & m. verum (th. II. II. 34. 5 ad 3) = das scheinbare und das wirkliche Übel. 5. m. arctum, → m. absolute acceptum. 6. m. arduum, ≈ . 7. m. coniunctum sive iniacens (ib. I. II. 23. 3 c; 35. 7 c; 36. 1 c) = das mit dem Menschen verbundene oder auf ihm lastende Übel. 8. m. contristans sive contristativum sive laesivum & m. corruptionis sive corruptivum sive nocivum (ib. I. 63. 1 ad 2; I. II. 23. 3 c; 39. 3 c; 41. 3 c; 42. 2 c; Hebr. 11. 7; 3 eth. 2 e), das κακὸν λυπηρόν und κακὸν φθαρτικόν des Aristoteles (Rhetor. II. 5, 1382. a. 22) = das betrübende oder verletzende und das Zerstörungs- oder zerstörende Übel, von denen jenes bloß einem aus sinnlicher Erkenntnis hervorgehenden Begehren, dieses aber der Natur und der aus ihr entspringenden Neigung eines Wesens widerstreitet; vgl. m. corruptionis sub b. 9. m. corporale, → m. animae. 10. m. corporis, ≈ . 11. m. corruptionis, → m. contristans. 12. m. corruptivum, ≈ . 13. m. culpae & m. poenae sive poenale (th. I. 17. 1 c; 19. 9 c, 10 ad 2 & 12 ad 4; 48. 5 c & 6 c; 63 pr.; I. II. 39. 2 ad 3; 42. 3 c; 79. 1 ad 4; II. II. 19. 1 c; 2 sent. 34. 1. 2 c; 3 sent. 34. 2. 3. 1 c; pot. 6. 1 ad 8; mal. 1. 4 c; Hebr. 12. 1, 2, 3 & 4) = das in der Schuld und das in der Strafe bestehende Übel. 14. m. cum arduitate et elevatione, → m. absolute acceptum. 15. m. difficile, ≈ . 16. m. ex suppositione alterius & m. secundum se sive simpliciter (th. I. II. 39. 1 c) = dasjenige, was nach der Unterstellung irgendeines, und dasjenige, was an sich und einfachhin (vgl. m. simpliciter sub a & b & m. absolute acceptum sub c) ein Übel ist (aliquid esse bonum vel malum, potest dici dupliciter. Uno modo simpliciter et secundum se, et sic omnis tristitia est quoddam malum; hoc enim ipsum, quod est appetitum hominis anxiari de malo praesenti, rationem mali habet, impeditur enim per hoc quies appetitus in bono. Alio modo dicitur aliquid bonum vel malum ex suppositione alterius, sicut verecundia dicitur esse bonum ex suppositione alicuius turpis commissi, ib.). 16. m. exterius & m. interius (Hebr. 11. 7) = das äußere und das innere Übel. 17. m. iniacens, → m. coniunctum. 18. m. intellectus (th. I. II. 57. 2 ad 3) = das Übel der Vernunft, d. i. das Falsche oder der Irrtum. 19. m. interius, → m. exterius. 20. m. laesivum, → m. contristans. 21. m. nocivum, ≈ . 22. m. particulare (cg. III. 85; 2 sent. 1. 1. 1 ad 1) = das besondere oder einzelne Übel. 23. m. poenae, → m. culpae. 24. m. poenale, ≈ . 25. m. secundum se, → m. ex suppositione alterius. 26. m. secundum sensum (cg. I. 90) = das sinnlich wahrnehmbare Übel. 27. m. simpliciter, → m. absolute acceptum & m. ex suppositione alterius. 28. m. simpliciter acceptum, → m. absolute acceptum. 29. m. spirituale, → m. animae. 30. m. sub ratione ardui, → m. absolute acceptum. 31. m. temporale (th. I. II. 114. 10 ad 3) = das zeitliche Übel. 32. m. totius multitudinis civilis & m. unius hominis (6 eth. 7 b) = das Übel des Staates und das des einzelnen Menschen. 33. m. unius hominis, → m. totius multitudinis civilis. 34. m. verum, → m. apparens.