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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): materia

materia

a) Materie im allgemeinen Sinne des Wortes.

Als Arten der materia gehören hierher: materia circa quam sive de qua, m. in qua & m. ex qua (th. I. II. 55. 4 c; 72. 3 ad 2; 75. 4 ad 1; trin. 1. 1. 3 c; 2 sent. 36. 1. 5 ad 4; verit. 27. 3 ad 9) = die Materie, um oder über welche, die Materie, in oder an welcher, und die Materie, aus welcher, m. a. W. dasjenige, um was sich eine Tätigkeit bzw. ein Vermögen mit seiner Tätigkeit bewegt, oder das Objekt einer Tätigkeit und des zu ihr gehörenden Vermögens, dasjenige, woran eine Tätigkeit und das entsprechende Vermögen seinen Träger und Inhaber hat, oder das Subjekt einer Tätigkeit und des ihr zugehörigen Vermögens, und dasjenige, woraus etwas entsteht oder besteht oder der Stoff und die stoffliche Ursache (= causa materialis) eines Dinges.

b) Materie, Gegenstand, Objekt einer Tätigkeit und des dazu gehörenden Habitus und Vermögens (= materia circa quam sive de qua, → sub a), synonym mit obiectum (←) und subiectum (← sub c): secundum quod materia patietur, th. I. prol.; tum propter dignitatem materiae, ib. 1. 5 c; materia consilii sunt operationes humanae, ib. I. II. 14. 2 ob. 2; moralia sunt materia prudentiae, sicut factibilia sunt materia artis, ib. 58. 5 ob. 2; si tollebatur seditionis materia, ib. 105. 1 ad 4; materia fidei sunt res, quae creduntur, ib. II. II. 11. 2 ob. 2; artium quaedam sunt, in quarum materia non est aliquod principium, cg. II. 75.

Zu bonitas ex materia → bonitas sub a.

Arten der materia in diesem Sinne sind: 1. materia artis, → ars sub b. 2. m. civilis (4 sent. 46. 1. 1. 1 ad 1; 1 eth. 3 b) = das bürgerliche Objekt oder das Objekt, welches in den Handlungen des bürgerlichen Lebens besteht. 3. m. demonstrativa (1 anal. 33 b) = das Objekt, welches Beweise mit apodiktischer Gewissheit zulässt. 4. m. exterior sive extranea (th. I. 18. 3 ad 1; 27. 1 ad 1; II. II. 47. 5 c; 134. 2 c; 3 sent. 33. 2. 2. 1 ad 2; verit. 5. 1 c) = das äußere oder sinnfällige Objekt. 5. m. extranea, → m. exterior. 6. m. moralis (th. I. 84 pr.; II. II. prol.; 58. 8 ad 3; 3 sent. 33. 1. 1. 3 c & 2. 1. 4 c; 34. 3. 2. 1 c; 5 eth. 3 f) = das Objekt der Moralwissenschaft. 7. m. principalis (th. II. II. 143. 1 c) = das hauptsächliche Objekt. 8. m. propinqua sive proxima & m. remota (4 eth. 1 b) = das nähere oder nächste und das entfernte Objekt; vgl. m. propinqua sub c. 9. m. propria (th. I. II. 59. 4 ad 1; 1 anal. 1 a) = das eigentümliche Objekt. 10. m. proxima, → m. propinqua. 11. m. remota, ≈ .

c) Materie, Stoff, stoffliche Ursache, d. i. dasjenige, woraus etwas entsteht oder besteht (= materia ex qua, → sub a), synonym mit subiectum (← sub b), der Gegensatz zu forma (← sub b): materia est id, quod est in potentia, th. I. 3. 2 c; materia est, ex qua aliquid fit, ib. 92. 2 ad 2; materia id, quod est in potentia, est, cg. I. 17; vgl. ib. II. 16 & 43; quodl. 3. 8. 20 c; hoc enim dicimus materiam, primum subiectum, ex quo aliquid fit per se et non secundum accidens et inest rei iam factae, 1 phys. 15 f; materia enim intrat constitutionem substantiae cuiuslibet rei naturalis, 2 phys. 2 a; materia vero non est nec idem specie nec idem numero cum aliis causis, quia materia inquantum huiusmodi (als solche) est ens in potentia, agens vero est ens in actu inquantum huiusmodi, forma vero vel finis est actus (Wirklichkeit) vel perfectio, ib. 11 b; per materiam id est per id, in quod aliquid transmutatur per generationem vel corruptionem, 1 gener. 8 g; materia enim dicitur substantia, non quasi ens aliquid actu existens in se considerata, sed quasi in potentia, ut sit aliquid actu, 8 met. 1 f; illud, ex quo fit aliquid, videtur esse materia illius, sicut ex elementis fiunt corpora mixta et sunt eorum materia, ib. 4 l; dupliciter dicitur aliquid fieri ex aliquo, scilicet ex privatione et ex subiecto, quod dicitur materia, sicut dicitur, quod homo fit sanus et quod laborans fit sanus. Dicitur autem magis aliquid fieri ex privatione, quam ex subiecto, sicut magis dicitur aliquis fieri sanus ex laborante, quam ex homine . . . Sed in quibusdam privatio est non manifesta et innominata, sicut privatio cuiuscumque figurae in aere non habet nomen nec etiam privatio domus in lateribus et in lignis, et ideo utimur materia pro materia et privatione simul. Et propter hoc sicut illic dicimus, quod sanus fit ex laborante, ita hic dicimus, quod statua fit ex aere et domus ex lapidibus et lignis, 7 met. 6 n; vgl. 2 met. 3 c-f; 5 met. 21 a; sicut enim propter hoc, quod est innominata privatio, aliquando simplici nomine materiae significatur materia cum privatione, ut supra dictum est, quod aes accipitur pro aere infigurato, cum dicimus, quod ex aere fit statua, ita etiam, quando forma est innominata, simplici nomine materiae intelligitur compositum ex materia et forma, non quidem determinata, sed communi, 7 met. 12 e.

Zu abstractio a materia, a m. individuali, sensibili & intelligibili → abstractio sub c; zu abstrahere a m., a m. communi & a m. individuali sive signata, a m. intelligibili & a m. sensibili → abstrahere sub I c); zu appetitus m. → appetitus sub b; zu distinctio m. → distinctio sub b; zu diversitas m. → diversitas; zu divisio secundum m. → divisio; zu forma in m. → forma sub b; zu homo extra m. → homo; zu idem m. sive secundum m. → idem; zu infinitas m. → infinitas; zu infinitum ex parte m. sive secundum m. sive secundum rationem m. → infinitus; zu motus ad m. → motus sub b; zu ordo m. → ordo sub a; zu pars m. → pars sub a; zu potentia m. → potentia sub d; zu praeparatio m. → praeparatio sub a; zu ratio in m. → ratio sub k; zu transmutatio secundum m. → transmutatio sub a; zu vita m. permixta → vita sub a.

Als Arten der materia sind hier anzuführen: 1. materia aerea & m. terrea sive terrestris (th. I. 67. 2 ad 2; 4 sent. 44. 3. 2. 2 c) = die luftartige und die erdartige Materie. 2. m. aliena & m. propria (4 sent. 44. 3. 2. 2 c) = die fremde und die eigene (vgl. m. communis) Materie. 3. m. communis & m. particularis sive propria sive individualis sive individuans (th. I. 3. 3 c; 12. 4 c; 14. 11 c; 67. 2 ad 2; 75. 4 c; 85. 1 ad 2; 86. 3 c; cg. II. 30 & 50; III. 41; trin. 2. 1. 2 c; 2 phys. 4 f & 5 b; 1 cael. 19 b; 3 anim. 8 c) = die allgemeine oder gemeinsame und die besondere (vgl. m. aliena) oder individuelle Materie. 4. m. composita & m. simplex (cg. III. 97) = die zusammengesetzte und die einfache Materie. 5. m. contingens, m. naturalis sive necessaria, m. possibilis & m. remota sive impossibilis (th. III. 16. 1 ad 1; 1 perih. 13 a) = die nichtnotwendige, die naturgemäße (vgl. m. naturalis unten) oder notwendige, die mögliche und die beseitigte (vgl. m. propinqua) oder unmögliche Materie (si praedicatum per se insit subiecto, dicetur esse enuntiatio in materia necessaria vel naturali, ut cum dicitur homo est animal vel homo est risibile. Si vero praedicatum per se repugnet subiecto quasi excludens rationem ipsius, dicetur enuntiatio esse in materia impossibili sive remota, ut cum dicitur homo est asinus. Si vero medio modo se habeat praedicatum ad subiectum, ut scilicet nec per se repugnet subiecto nec per se insit, dicetur enuntiatio esse in materia possibili sive contingenti, 1 perih. 13 a). 6. m. contrarietati subiecta & m. contrarietati non subiecta (cg. II. 33; 5 met. 4 a) = die dem konträren Gegensatze unterworfene und die ihm nicht unterworfene Materie. 7. m. corporalis sive corpulenta sive corporalium & m. spiritualis sive spiritualium (th. I. 12. 11 c; 46. 3 c; 75. 5 a; 85. 1 ad 2; 90. 4 c; I. II. 50. 4 ad 2; cg. II. 16, 22 & 56; III. 102; pot. 3. 11 ad 8; 2 anim. 12 b) = die körperliche (materia enim sensibilis dicitur materia corporalis, secundum quod subiacet qualitatibus sensibilibus, scilicet calido et frigido, duro et molli et huiusmodi, th. I. 85. 1 ad 2) und die geistige Materie oder die Materie der körperlichen und die der geistigen Dinge. 8. m. corporalium, → m. corporalis. 9. m. corpulenta, ≈ . 10. m. corruptibilium & m. generabilium (4 sent. 44. 1. 1. 1 ad 3) = die Materie der vergänglichen und die der entstehbaren Dinge. 11. m. debita & m. indebita (th. III. 64. 5 ad 3; mal. 7. 1 c) = die gehörige oder sich gebührende und die ungehörige oder sich nicht gebührende Materie. 12. m. demonstrata sive designata sive signata sive determinata & m. non signata (th. I. 75. 4 c; 76. 4 ad 4; 78. 2 ad 3; 85. 1 ad 2; 115. 1 c; 119. 1 c; II. II. 123. 2 c; III. 60. 7 c; cg. I. 21 & 65; II. 75; IV. 31 & 40; trin. 1. 2. 2 c; 1 sent. 23. 1. 1 c; verit. 2. 6 ad 1; ente 2 h & 3 g; 1 cael. 19 b & i) = die gezeigte oder bezeichnete oder bestimmte und die nicht bezeichnete Materie (dico materiam signatam, quae sub certis dimensionibus consideratur, ente 2 h). 13. m. designata, → m. demonstrata. 14. m. determinata, ≈ . 15. m. dimensioni subiecta sive quantitati subiecta (th. I. 76. 4 ad 4; 115. 1 c) = die der Ausdehnung oder der Größe unterworfene, m. a. W. die körperliche Materie; vgl. m. corporalis. 16. m. elementaris (ib. 71. 1 ad 1; 76. 1 c; 4 sent. 47. 2. 2. 2 ob. 4) = die elementare Materie oder die Materie der Elemente, m. a. W. dasjenige, woraus die Elemente entstanden sind. 17. m. enuntiationis & m. syllogismi (1 perih. 13 a; 1 anal. 1 a, 4 a & 22 a; 1 phys. 2 e; syll.) = die Materie der Aussage oder des Urteils (nämlich Subjekts- und Prädikatsbegriff) und die des Schlusses (nämlich Ober-, Mittel- und Unterbegriff bzw. Ober- und Untersatz). 18. m. generabilium, → m. corruptibilium. 19. m. impossibilis, → m. contingens. 20. m. indebita, → m. debita. 21. m. individualis sive individuans, → m. communis. 22. m. informis (th. I. 66. 3 ob. 1 & 4 c; II. II. 26. 10 ad 1; cg. IV. 20; pot. 4. 1 c & ad 1 & 13) = die formlose oder Form entbehrende Materie, m. a. W. die Materie, welche entweder eine bestimmte, oder jede Form überhaupt entbehrt. 23. m. intelligibilis & m. sensibilis (th. I. 85. 1 c & ad 2; III. 77. 2 ad 4; cg. II. 75; III. 105; 4 sent. 12. 1. 1. 3 c; verit. 2. 6 ad 1; 1 anal. 41 a; 2 anal. 9 c; 1 phys. 1 a; 2 phys. 3 e; 1 cael. 19 b; 3 anim. 8 b; 7 met. 10 c, 8 met. 5 e) = die ὕλη νοητὴ καὶ αἰσθητή des Aristoteles, d. i. die übersinnliche oder bloß durch die Phantasie (quae quandoque intellectus vocatur, 7 met. 10 c) erfassbare Materie (quae quidem materia intelligibilis consideratur, secundum quod aliquid divisibile accipitur vel in numeris vel in continuis, 2 anal. 9 c) und die sinnliche oder sinnfällige Materie, unter welcher vorzugsweise die fünf sog. sinnlich wahrnehmbaren Qualitäten (→ qualitas) zu verstehen sind. 24. m. intelligibilis communis sive non signata & m. intelligibilis individualis (th. I. 85. 1 ad 2; verit. 2. 6 ad 1) = die allgemeine oder nicht (genau) bezeichnete und die individuell oder genau bezeichnete übersinnliche oder durch die Phantasie vorstellbare (vgl. m. intelligibilis) Materie (quantitates . . . non . . . possunt considerari sine intellectu [Vorstellung] substantiae quantitati subiectae, quod esset eas abstrahi a materia intelligibili communi, possunt tamen considerari sine hac vel illa substantia, quod est eas abstrahi a materia intelligibili individuali, th. I. 85. 1 ad 2). 25. m. naturalis (cg. III. 105; IV. 45; verit. 2. 6 ad 1; 2 phys. 3 e) = die natürliche oder zur Natur gehörige Materie; vgl. m. contingens. 26. m. necessaria, → m. contingens. 27. m. non signata, → m. demonstrata. 28. m. particularis, → m. communis. 29. m. possibilis, → m. contingens. 30. m. praeiacens (th. I. 90. 2 ad 1; III. 75. 3 c; cg. II. 17; IV. 83; 2 sent. 8. 1. 4. 1 ad 1) = die vorliegende oder vorher existierende Materie. 31. m. prima sive pura & m. ultima (th. I. 3. 8 c; 7. 2 ad 3; 115. 1 ad 2; cg. I. 17; II. 17, 34, 76 & 81; 2 sent. 12. 1. 4 c; spir. 1 c; 1 phys. 13 e; 2 phys. 2 a; 3 phys. 12 g; 1 cael. 18 f; 1 gener. 8 g; 2 met. 3 b & c; 7 met. 10 b; 8 met. 1 g; 12 met. 3 b) = die erste oder lautere und die letzte Materie, m. a. W. dasjenige Woraus eines Dinges, was in der ontologischen Reihenfolge der Substanzen als zuerst da seiend gedacht werden muss und nichts als Materie ist (id communiter materia prima nominatur, quod est in genere substantiae ut potentia quaedam intellecta praeter omnem speciem et formam et etiam praeter privationem, quae tamen est susceptiva et formarum et privationum, spir. 1 c), und die individuelle Materie eines Dinges, welche in der mit der materia prima anfangenden ontologischen Ordnung der Materien eines Naturdinges die letzte Stelle einnimmt, z. B. bei einem Tier- oder Menschenindividuum dieser oder jener bestimmte animalische Körper, dem als Materien des Tier- oder Menschenindividuums gemäß der ontologischen Ordnung der Dinge vorausgehen: animalischer Körper, organischer Körper, zusammengesetzter Körper, Element, erste Materie; vgl. cg. II. 90. 32. m. privationi subiecta (5 met. 4 a) = die einer Beraubung oder einem Mangel unterworfene oder zugängliche Materie. 33. m. propinqua sive proxima & m. remota (th. III. 31. 6 ad 3; 84. 2 c; cg. II. 90; syll.) = die nähere oder nächste und die entfernte Materie (sicut statuae proxima materia est metallum, remota vero aqua, th. III. 84. 2 c; materia vero eius [sc. syllogismi] sunt tres termini ut materia remota et duae propositiones ut propinqua, syll.); vgl. m. propinqua sub b. 34. m. propria, → m. aliena & m. communis. 35. m. proxima, → m. propinqua. 36. m. pura, → m. prima. 37. m. quantitati subiecta, → m. dimensioni subiecta. 38. m. remota, → m. contingens & m. propinqua. 39. m. sacramenti (th. III. 60. 6 ad 2 & 7 c; cg. IV. 59 & 75; 4 sent. 7. 1. 2. 1 c) = die Materie des Sakraments, welche in dem bei Spendung desselben angewendeten äußern Zeichen besteht. 40. m. sanctificata (verit. 27. 4 a & ad 10) = die geheiligte Materie. 41. m. sensibilis, → m. intelligibilis. 42. m. sensibilis communis sive in communi & m. sensibilis individualis sive signata (th. I. 85. 1 ad 2; 1 cael. 19 b) = die allgemeine und die besondere oder individuelle sinnlich wahrnehmbare Materie (materia [id est sensibilis] est duplex, scilicet communis et signata vel individualis; communis quidem, ut caro et os, individualis autem, ut hae carnes et haec ossa, th. I. 85. 1 ad 2). 43. m. sensibilis individualis sive signata, → m. sensibilis communis. 44. m. signata, → m. demonstrata. 45. m. simplex, → m. composita. 46. m. situata (4 sent. 44. 2. 2. 2 c) = die mit einer örtlichen Lage versehene Materie. 47. m. spiritualis sive spiritualium, → m. corporalis. 48. m. syllogismi, → m. enuntiationis. 49. m. terrea sive terrestris, → m. aerea. 50. m. transiens (5 met. 4 a) = die vorübergehende Materie. 51. m. ultima, → m. prima.

Forma est finis materiae, → forma sub b. Materia est individuationis principium (1 anal. 38 c; vgl. th. I. 29. 3 ob. 4), oder: materia sensibilis signata est individuationis et singularitatis principium (1 cael. 19 b; vgl. ente 2 h) = die Materie und zwar die sinnlich wahrnehmbare und genau bezeichnete Materie ist das Prinzip der Einzeldingigkeit. Materia est propter formam (2 anal. 8 a; 1 phys. 1 a) = die Materie ist um der Form willen da. Materia sensibilis signata est individuationis et singularitatis principium, ↑: Materia est individuationis principium.