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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): modus

modus

a) Maß: modus importat (bedeutet) quandam mensurae determinationem, th. II. II. 27. 6 c; hoc significatur per modum, unde dicitur, quod mensura modum praefigit, ib. I. 5. 5 c; vgl. cg. III. 97 & 100.

Als Arten des modus gehören hierher: modus accidentalis & m. substantialis (verit. 21. 6 ad 5 & 9) = das Maß für die Akzidenzien und das für die Substanz und Wesenheit der Dinge; vgl. m. accidentalis sub b.

b) Art und Weise, wie etwas ist oder geschieht, synonym mit ratio (← sub a) und processus (← sub b): modus . . . est autem determinatio adiacens rei, quae quidem fit per adiectionem nominis adiectivi, quod determinat substantivum, ut cum dicitur homo est albus, vel per adverbium, quod determinat verbum, ut homo currit bene, prop.; modus cuiusque actionis consequitur (richtet sich nach) formam, quae est actionis principium, th. I. 85. 4 c.

Arten des modus in diesem Sinne sind: 1. modus abstractionis & m. concretionis (th. I. 3. 5 c; 1 anal. 20 b; sensu 1 a) = die Weise der Abziehung oder Losschälung und die der Zusammenwachsung oder Verwachsung, m. a. W. die Weise der Verallgemeinerung und die der Besonderung. 2. m. accidentalis (cg. IV. 37) = die nichtwesentliche Weise; vgl. m. accidentalis sub a. 3. m. accipiendi principia (1 sent. prol. 1. 5 c) = die Weise, die Prinzipien einer Wissenschaft zu erfassen. 4. m. adquirendi scientiam sive m. procedendi in scientiis sive m. sciendi sive scientiae (th. II. II. 48. 1 c; III. 9. 4 ad 1; trin. 2 pr., 1. 1 ad 3 & 2. 1 ad 2. 3 & 4; 1 sent. prol. 1. 5 c; verit. 11. 1 c; 1 anal. 1 a, 4 a & 30 b; 2 met. 5 d) = die wissenschaftliche Weise; vgl. m. artificialis. 5. m. argumentativus & m. narrativus (1 sent. prol. 1. 5 c & 1 div.) = die beweisende und die erzählende Art. 6. m. artificialis (ib. prol. 1. 5 ob. 1 & ad 1) = die künstliche oder wissenschaftliche Weise; vgl. m. adquirendi scientiam. 7. m. carnalis, m. intellectualis sive intelligibilis & m. spiritualis (th. I. 55. 1 ob. 3; cg. I. 49; II. 23; Hebr. 1. 3) = die fleischliche oder körperliche, die übersinnliche und die geistige Weise. 8. m. comminatorius & m. promissivus (1 sent. prol. 1. 5 c) = die androhende und verheißende Weise. 9. m. communis & m. specialis (th. I. 43. 3 c) = die allgemeine und die besondere Weise; vgl. m. communis sub c. 10. m. concretionis, → m. abstractionis. 11. m. confirmationis & m. demonstrandi sive manifestandi veritatem sive veritatis manifestandae (cg. I. 3 & 6; 2 met. 5 e; 1 eth. 3 a & b) = die Weise der Bekräftigung oder Bestätigung und die Art, eine Wahrheit apodiktisch zu beweisen. 12. m. consignificandi & m. significandi (th. I. 45. 2 ad 2; III. 3. 7 ad 2; 1 sent. 33. 1. 4 c) = die Weise des Mitbezeichnens und die des Bezeichnens. 13. m. debitus & m. indebitus (1 Cor. 2. 1) = die gehörige und die ungehörige Weise. 14. m. demonstrandi, → m. confirmationis. 15. m. disputativus (4 phys. 1 e) = die disputierende Art und Weise. 16. m. essendi & m. operandi (th. I. 12. 4 c; 3 phys. 5 i; 3 meteor. 6 f) = die Weise des Seins und die des Wirkens. 17. m. indebitus, → m. debitus. 18. m. intellectus & m. voluntatis (th. I. 36. 2 c; 37. 1 c) = die Weise des Denkens und die des Wollens (vgl. ib. 27. 2 c; 28. 4 c). 19. m. intellectualis sive intelligibilis, → m. carnalis. 20. m. loquendi & m. praedicandi (cg. I. 26; 3 phys. 5 i) = die Weise des Sprechens und die des Aussagens. 21. m. manifestandi veritatem, → m. confirmationis. 22. m. metaphoricus sive symbolicus & m. parabolicus (1 sent. prol. 1. 5 c & ad 3) = die bildliche oder sinnbildliche und die gleichnisartige Weise. 23. m. multorum & m. unius (th. I. 85. 4 c) = die Weise des Vielen oder Vielfachen und die des Einen oder Einzigen. 24. m. narrativus, → m. argumentativus. 25. m. operandi, → m. essendi. 26. m. orativus & m. praeceptivus (1 sent. prol. 1. 5 c) = die bittende und die befehlende Weise; vgl. m. deprecativus sub d. 27. m. parabolicus, → m. metaphoricus. 28. m. praeceptivus, → m. orativus. 29. m. praedicandi, → m. loquendi. 30. m. procedendi (1 sent. prol. 1. 5 ob. 1) = die Weise, vorzugehen, oder das Verfahren, die Methode. 31. m. procedendi in scientiis, → m. adquirendi scientiam. 32. m. promissivus, → m. comminatorius. 33. m. revelativus (ib. c) = die offenbarende Weise. 34. m. sciendi, → m. adquirendi scientiam. 35. m. scientiae, ≈ . 36. m. significandi, → m. consignificandi. 37. m. sophisticus (1 anal. 4 a & 12 f) = die sophistische Weise oder die Weise der Sophisten. 38. m. specialis, → m. communis. 39. m. spiritualis, → m. carnalis. 40. m. syllogismi (ib. 28 g; 2 anal. 4 a) = die Schlussweise (modus autem est determinata qualitas et quantitas propositionum praemissarum ad hoc, ut ex eis sequatur conclusio, syll.). 41. m. symbolicus, → m. metaphoricus. 42. m. unius, → m. multorum. 43. m. veritatis manifestandae, → m. confirmationis. 44. m. virtutis, → virtus sub e. 45. m. voluntatis, → m. intellectus.

c) wissenschaftliche Weise, wissenschaftliches Verfahren, Methode (= modus sciendi sive procedendi in scientiis, → sub a), synonym mit processus (← sub b), ratio (← sub n) und via (← sub c): homines in consideratione veritatis propter consuetudinem diversos modos acceptant, 2 met. 5 c; modus, quo aliqua discutiuntur, debet congruere et rebus, et nobis, trin. 2 pr.; hoc enim modo usi sunt antiqui doctores, cg. I. 2.

Hierher gehört: 1. modus causalitatis & m. negationis (1 sent. 2. 1. 3 c; 1 anal. 42 b) = die Methode der Ursächlichkeit oder auf Grund derselben und die der Verneinung. 2. m. communis & m. proprius (1 sent. prol. 1. 5 ad 3; 2 met. 5 d) = die gemeinsame und die eigene Methode; vgl. m. communis sub b. 3. m. compositivus & m. resolutorius sive resolutionis (th. I. II. 14. 5 ob. 1; 2 met. 1 e) = die zusammensetzende oder synthetische und die auflösende oder analytische, m. a. W. die auf der Zusammensetzung und die auf der Auflösung beruhende Methode (est autem duplex via procedendi ad cognitionem veritatis. Una quidem per modum resolutionis, secundum quem procedimus a compositis ad simplicia et a toto ad partem, . . . et in hac via perficitur cognitio veritatis, quando pervenitur ad singulas partes distincte cognoscendas; alia est via compositionis, per quam procedimus a simplicibus ad composita, qua perficitur cognitio veritatis, cum pervenitur ad totum, 2 met. 1 e). 3. m. mathematicus (trin. 2. 2. 1 c & ad 2; 2 met. 5 d & e) = die mathematische Methode (vgl. th. I. 44. 1 ob. 3 & ad 3; trin. 2. 1. 4 ad 7; 1 anal. 4 o; 1 phys. 1 a; 2 anim. 3 a; 3 met. 4 c). 4. m. negationis, → m. causalitatis. 5. m. proprius, → m. communis. 6. m. resolutionis, → m. compositivus. 7. m. resolutorius, ≈ .

d) Weise im Sinne der Grammatik, d. i. Form des Zeitworts: significatur per verba aliorum modorum, 1 perih. 5 a; declinatio verbi varietur per modos, tempora, numeros et personas, ib. e.

Hier ist unter Anderm zu unterscheiden: 1. modus deprecativus sive optativus & m. imperativus (th. I. II. 17. 1 c; II. II. 76. 1 c; III. 84. 3 ad 4; 1 perih. 5 e) = die bittende oder wünschende und die befehlende Form; vgl. m. orativus sub b. 2. m. imperativus, → m. deprecativus. 3. m. indicativus (th. I. II. 17. 1 c; II. II. 76. 1 c; 1 perih. 5 e) = die ansagende oder anzeigende Form. 4. m. infinitus (1 perih. 5 a) = die unbegrenzte oder unbestimmte Form, d. i. der Infinitiv. 5. m. optativus, → m. deprecativus.

e) Weise im Sinne der Logik: modus . . . quidam determinat compositionem ipsam praedicati ad subiectum, ut cum dicitur Sortem currere est possibile, et ab hoc solo modo dicitur propositio modalis, prop.

Zu syllogismus de modo → syllogismus.