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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): ars

ars

a) Kunst oder Kunde im weitern Sinne, synonym mit scientia (← sub b) = relinquuntur ab omni arte propter eorum incertitudinem, th. I. II. 7. 2 ad 2; ad theologum autem, cui omnes aliae artes deserviunt, ib. ad 3; videntur esse praeter considerationem artis, ib. 18. 3 ob. 2; secundum artem philosophi, cg. I. 12; individua enim non cadunt sub consideratione artis, 1 meteor. 1 a.

Als Arten der ars gehören hierher: ars factiva sive operativa, a. practica & a. speculativa sive theorica (th. I. II. 8. 2 ob. 3; cg. II. 92; III. 25 & 94; trin. 2. 1. 1 ad 4; 1 anal. 17 f; 4 pol. 1 a) = die schaffende oder wirkende (vgl. a. factiva sub b), die praktische und die spekulative oder theoretische Kunst.

b) Kunst oder Kunde im engern Sinne d. i. die Geschicklichkeit, Fertigkeit und Gewandtheit zum Hervorbringen eines Werkes: ars nihil aliud est, quam ratio recta (der richtige Vernunfthabitus oder das richtige Verhalten der Vernunft mit Bezug auf) aliquorum operum faciendorum, th. I. II. 57. 3 c; ars est recta ratio factibilium, ib. 4 c; vgl. cg. I. 93; II. 24; ars importat (bedeutet) rectitudinem rationis circa factibilia, 1 anal. 44 i; nihil enim aliud ars esse videtur, quam certa ordinatio rationis, qua per determinata media ad debitum finem actus humani (→ actus sub a) perveniunt, ib. 1 a; vgl. 8 phys. 15 a; virtutes morales non sunt factivae, sed activae, artes autem factivae sunt, cg. III. 10; ars non solum est cognoscitiva, sed factiva eorum, quae secundum artem fiunt, eorum vero, quae ab artis regulis deviant, est cognoscitiva, quodl. 5. 1. 2 c.

Über den Unterschied zwischen ars, intellectus, prudentia, sapientia & scientia → scientia sub a; über den zwischen ars & natura → natura.

Materia artis (6 eth. 3 f) = die Materie der Kunst, d. i. dasjenige, worauf sie sich bezieht (circa materiam artis duo est considerare, scilicet ipsam actionem artificis, quae per artem dirigitur, et opus, quod est per artem factum, ib.). Operatio artis (ib.) = Tätigkeit der Kunst (est autem triplex operatio artis; prima quidem est considerare, qualiter aliquid sit faciendum, secunda autem est operari circa materiam exteriorem, tertia autem est constituere ipsum opus, ib.); vgl. operatio artis unter operatio sub b.

Zu constituere per artem → constituere sub b; zu continuum per a. → continuum sub b; zu fieri ab a. → fieri; zu forma a. → forma sub b; zu generare per a. → generare; zu generatio secundum a. → generatio sub a; zu opus a. → opus sub d; zu peccatum a. → peccatum sub a.

Arten der ars im Sinne der eigentlich so zu nennenden Kunst sind: 1. ars aedificativa sive aedificatoria (cg. II. 22 & 26; 1 anal. 1 a; 7 met. 6 i) = die Baukunst. 2. a. aequi & a. boni (4 sent. 42. 2. 1 c) = die Kunst des Billigen und Rechten und die des Guten, m. a. W. die Kunst, (per ius positivum, ib.) dasjenige fertig zu bringen, was billig und recht ist, und die Kunst, dasjenige zustande zu bringen, was sittlich gut ist. 3. a. architectonica sive imperans sive principalis sive superior & a. famulans sive subministrativa sive subserviens sive exequens sive subalternata sive inferior (th. I. II. 15. 4 ad 1; 84. 3 c; III. 32. 4 ad 2; cg. I. 1; II. 92; III. 80; 2 sent. 24. 3. 1 ad 5; 3 sent. 35. 2. 1. 2 c; 2 phys. 4 e; 1 met. 1 i & 2 f; 5 met. 1 a; 6 eth. 7 a; 1 pol. 6 b & 8 f) = die gebietende oder hauptsächliche oder übergeordnete und die dienende oder ausführende oder untergeordnete Kunst (dicuntur enim artes architectonicae, quae aliis artibus subservientibus imperant, sicut gubernator navis imperat navifactivae et militaris equestri, 5 met. 1 a; artes enim famulantes ordinantur in finem superioris artis, sicut ars equestris ad finem militaris, 1 met. 2 f; ars autem subministrativa dicitur, quae facit aliquid in ministerium alterius artis, sicut ars, quae fundit ferrum, subministrat arti fabrili, 1 pol. 6 b); vgl. artifex. 4. a. boni, → a. aequi. 5. a. campsoria sive nummularia sive obolostatica (regim. 2. 13 & 14; 1 pol. 7 c, g & l; 8 a, c & h; usur. 13) = die Kunst des Geldwechslers (qua scilicet utuntur campsores denariorum, 1 pol. 7 g). 6. a. carpentaria (2 phys. 4 e) = die Zimmermannskunst. 7. a. civilis sive politica (cg. III. 64; 2 sent. 24. 3. 1 ad 5; 6 met. 3 c) = die Staatskunst oder die Kunst des Staatsmanns. 8. a. coniecturalis (th. I. II. 14. 4 c) = die Kunst, in praktischen Dingen das Richtige zu treffen; vgl. eustochia . 9. a. coquorum sive pulmentaria (th. I. II. 34. 1 ad 3; 1 pol. 9 c) = die Kochkunst. 10. a. demonstrationis sive demonstrativa (cg. I. 12; II. 75) = die Beweiskunst. 11. a. demonstrativa, → a. demonstrationis. 12. a. equestris (ib. I. 1; III. 64; 1 met. 2 f) = die Reitkunst. 13. a. exercitiva (4 pol. 1 a) = die Turnkunst. 14. a. exequens, → a. architectonica. 15. a. fabrilis (cg. III. 103; 1 anal. 1 a; 11 met. 7 c; 1 pol. 6 b) = die Schmiedekunst. 16. a. faciendi vestes (4 pol. 1 a) = die Schneiderkunst. 17. a. factiva & a. usualis (3 sent. 35. 2. 1. 2 c; 2 phys. 4 e) = die etwas schaffende oder bildende (vgl. a. factiva sub a) und die es gebrauchende oder anwendende Kunst, m. a. W. die Kunst, das zu einem Werke nötige Material zu bereiten, und die Kunst, das Material zu dem Werke zu verwenden. 18. a. famulans, → a. architectonica. 19. a. figuli (2 phys. 4 e) = die Töpferkunst. 20. a. figurandi sive figurativa (8 pol. 1 k & t) = die bildende Kunst (quae sub se continet scriptivam et pictivam aut etiam sculptivam, ib. t). 21. a. furnaria (regim. 2. 14) = die Backkunst. 22. a. gubernativa sive gubernatoria & a. navifactiva (th. I. 18. 3 c; I. II. 5. 6 ad 1; 57, 4 ob. 3; cg. I. 1; III. 24 & 64) = die Steuermannskunst und die Schiffsbaukunst. 23. a. imperans, → a. architectonica. 24. a. inferior, ≈ . 25. a. legispositiva (th. II. II. 80. 1 ad 4; 10 eth. 16 h) = die Gesetzgebungskunst. 26. a. liberalis & a. servilis sive mechanica (th. I. II. 57. 3 ob. 3 & ad 3; trin. 2. 1. 1 ad 3; quodl. 4. 12. 23 ad 11; 1 anal. 17 f; 1 met. 3 c; 6 met. 1 c; 1 pol. 5 d) = die freie und die unfreie oder mechanische Kunst (illae solae artes liberales dicuntur, quae ad sciendum ordinantur, illae vero, quae ordinantur ad utilitatem per actionem [transiente Tätigkeit] habendam, dicuntur mechanicae sive serviles, 1 met. 3 c). 27. a. logica (1 anal. 1 a; vgl. th. I. II. 57. 3 ad 3; II. II. 47. 2 ad 5) = die Logik; vgl. logicus. 28. a. magica (th. I. 117. 4 ob. 2; II. II. 96. 2 ad 2; cg. III. 104) = die Zauberkunst. 29. a. mechanica, → a. liberalis. 30. a. medicinalis & a. pigmentaria (th. I. II. 14. 4 c; 34. 1 ad 3; 57. 4 ob. 3; cg. I. 1; 7 met. 6 i) = die Arznei- oder Heilkunst und die Salbenmischungs- oder Apothekerkunst. 31. a. militaris (th. I. II. 57. 4 ob. 3; cg. I. 1; III. 64; 2 sent. 24. 3. 1 ad 5; 1 met. 2 f) = die Kriegskunst. 32. a. navifactiva, → a. gubernativa. 33. a. necromantica (th. I. 115. 5 c; II. II. 95. 3 c; cg. III. 104; mal. 16. 1 c) = die Schwarzkunst oder die Kunst der Totenbeschwörung. 34. a. negotiativa (th. I. II. 14. 4 c) = die Handelskunst (vocatur negotiatio, puta cum aliquis non defert merces nec per mare, nec per terram, sed assistit mercatoribus per communicationem pecuniae vel rerum, 1 pol. 9 c). 35. a. notoria (th. II. II. 96. 1 a & c) = die kundmachende Kunst, d. i. die Kunst, Verborgenes zu erkennen und bekannt zu machen. 36. a. noxiae superstitionis & a. nugatoriae superstitionis (ib. 1 c; sort. 5) = die Kunst des schädlichen und die des läppischen Aberglaubens. 37. a. nugatoriae superstitionis, → a. noxiae superstitionis. 38. a. numismatica (regim. 2. 13) = die Münzkunst. 39. a. nummularia, → a. campsoria. 40. a. obolostatica, ≈ . 41. a. oeconomica (cg. IV. 75; 1 pol. 8 a) = die Haushaltungs- oder Verwaltungskunst. 42. a. pecuniaria (regim. 2. 13) = die Geldkunst, d. i. die Kunst, welche alles, was sich auf das Geld bezieht, zum Gegenstande hat. 43. a. pecuniativa (1 pol. 6 b-e, 7 a & h-i, 8 a & e-h, 9 a-c) = die Gelderwerbungskunst (ars, quae est circa denarios, vocatur pecuniativa, et actus eius est, quod possit considerare, unde possit provenire homini multitudo pecuniarum, ib. 7 h). 44. a. pecuniativa mercativa, mercenaria & oneraria (ib. 8 e & 9 c) = die Kunst, durch Verkauf von Waren, durch Verdingung seiner Händearbeit (sicut eorum, qui labores suos locant pro mercede pecuniarum, ib.) und durch Transportieren von Lasten (quae scilicet exercet mercationes in terra per deportationem onerum in curribus vel iumentis, ib. 9 c) Geld zu erwerben. 45. a. pigmentaria, → a. medicinalis. 46. a. politica, → a. civilis. 47. a. pulmentaria, → a. coquorum. 48. a. servilis, → a. liberalis. 49. a. subalternata, → a. principalis. 50. a. subministrativa, ≈ . 51. a. subserviens, ≈ . 52. a. superior, ≈ . 53. a. textoria (ib. 8 e) = die Weberkunst. 54. a. translativa (ib. 9 c) = die übertragende oder übertragene Gelderwerbungskunst (pecuniativam translativam esse, per quam adquiritur pecunia non ex rebus necessariis ad vitam, sed ex quibusdam aliis rebus, et dicitur translativa, quia pecunia translata est de rebus naturalibus ad huiusmodi, ib.; vgl. ib. b). 55. a. usualis, → a. factiva.

Ars est ministra naturae (trin. 2. 1. 1 ad 5) = die Kunst ist die Dienerin der Natur, insofern sie nämlich supplet defectum naturae in illis, in quibus natura deficit, 4 sent. 42. 2. 1 c. Ars imitatur naturam (cg. II. 75; III. 10; regim. 3. 11; 4 sent. 42. 2. 1 c; verit. 11. 1 c; 2 phys. 4 d & 13 c), oder: Ars imitatur naturam, inquantum potest (1 anal. 1 a), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: ἡ τέχνη μιμεῖται τὴν φύσιν (Phys. II. 2, 194. a. 21-22) = die Kunst ahmt (in sua operatione, cg. III. 10) die Natur nach, soweit sie kann, aber bloß in his, quae possint fieri et arte et natura; . . . si quis enim ex frigida causa infirmatur, natura eum calefaciendo sanat, unde et medicus, si eum curare debeat, calefaciendo sanat, ib. II. 75. Ars non est in artificiato, quod fit per artem, sed in alio (7 met. 6 a), die Übersetzung des aristotelischen Textes: ἡ μὲν οὖν τέχνη ἀρχὴ ἐν ἄλλῳ (Met. XI. 3, 1070. a. 7) = die Kunst ist nicht in dem Kunstwerk, welches durch sie hervorgebracht wird, sondern in etwas davon Verschiedenem, nämlich in dem Künstler; vgl. natura. Ars se habet semper ad bonum (th. I. II. 57. 3 ad 1) = die Kunst zielt immer auf etwas Gutes und Vollkommenes ab.

c) Kunst, Künstlichkeit: illud est ars, quod competit alicui, inquantum est secundum artem et artificiosum, 2 phys. 2 b.