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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): qualitas

qualitas

Beschaffenheit, Eigenschaft im engern und weitern Sinne des Wortes: qualitas vero (dicitur) dispositio substantiae, th. I. 28. 2 c; proprie enim qualitas importat (bedeutet) quendam modum substantiae, ib. I. II. 49. 2 c; significare substantiam cum qualitate est significare suppositum cum natura vel forma determinata, in qua subsistit, ib. 1. 13. 1 ad 3; cum enim dicitur, quod nomen significat substantiam cum qualitate, non intelligitur qualitas et substantia proprie, secundum quod logicus accipit praedicamenta distinguens. Sed grammaticus accipit substantiam quantum ad modum significandi et similiter qualitatem; et ideo, quia illud, quod significatur per nomen, significatur ut aliquid subsistens, secundum quod de eo potest aliquid praedicari, quamvis secundum rem non sit subsistens, sicut albedo, dicit, quod significat substantiam, ad differentiam verbi, quod non significat ut aliquid subsistens. Et quia in quolibet nomine est considerare id, a quo imponitur nomen, quod est quasi principium innotescendi, ideo quantum ad hoc habet modum qualitatis, secundum quod qualitas vel forma est principium cognoscendi rem. Unde secundum Philosophum V. Metaph. (c. 14, 1020. b. 2) uno modo forma substantialis qualitas dicitur, 1 sent. 22. 1. 1 ad 3; vgl. 3 sent. 6. 1. 3 c; unus modus qualitatis est, secundum quod qualitas dicitur differentia substantiae id est differentia, per quam aliquid ab altero substantialiter differt, quae intrat in definitionem substantiae, 5 met. 16 a; qualitates fundantur super quantitatem, sicut color in superficie et figura in lineis vel in superficiebus, 3 phys. 5 i; vgl. 1 phys. 3 d.

Zu motus secundum qualitatem → motus sub a; zu mutatio secundum qu. → mutatio; zu significare cum qu. → significare; zu similitudo per participationem eiusdem qu. → similitudo sub a.

Arten der qualitas im allgemeinen Sinne des Wortes sind: 1. qualitas accidentalis & qu. essentialis sive substantialis sive quae est differentia substantiae (th. I. II. 49. 2 c; 1 perih. 10 b; 5 met. 22 a; vgl. ib. 16 a) = die unwesentliche (eine von den zehn Kategorien des Aristoteles, welche vier verschiedene Arten: 1. die habitus et dispositiones, 2. die potentiae et impotentiae naturales mit den characteres sacramentales, 3. die qualitates passibiles et passiones und 4. die figurae et formae in sich befasst; vgl. th. I. 77. 1 ad 5; 78. 3 ad 2; I. II. 49. 1 c & 2 c; 52. 1 c; 110. 3 ob. 3; III. 63. 2 c; cg. II. 8; 4 sent. 4. 1. 1 c; 7 phys. 5 b, c & e; 5 met. 16 b & d) und die wesentliche Beschaffenheit (sicut id, secundum quod determinatur potentia [← sub d] materiae secundum esse substantiale, dicitur qualitas, quae est differentia substantiae, ita id, secundum quod determinatur potentia subiecti [≈] secundum esse accidentale, dicitur qualitas accidentalis, quae est etiam quaedam differentia, th. I. II. 49. 2 c). 2. qu. activa & qu. passiva (ib. I. 5. 5 ad 5; 45. 8 ad 2; 48. 4 c; 59. 2 c; 67. 3 c; cg. III. 69; 1 phys. 10 d; 2 cael. 10 f; 2 gener. 2 b-f) = die wirkende (nämlich calidum et frigidum) und die leidende Beschaffenheit der irdischen Körper (nämlich umidum et siccum). 3. qu. actus (1 anim. 1 a) = die Beschaffenheit oder die Art und Weise einer Tätigkeit. 4. qu. adquisita, qu. adventitia sive superveniens sive non naturalis & qu. naturalis (th. I. 83. 1 ad 5; I. II. 49. 2 c; 5 phys. 6 g) = die erworbene, die hinzukommende oder nicht aus der Natur eines Dinges sich ergebende und die natürliche oder mit der Natur eines Dinges gegebene Beschaffenheit; vgl. qu. connaturalis. 5. qu. adventitia, → qu. adquisita. 6. qu. alterans sive alterativa sive passibilis sive sensibilis (th. I. 67. 3 ob. 2; 77. 3 c; 78. 3 ad 2; 85. 1 ad 2; I. II. 79. 2 c & ad 1; 50. 1 ad 3; 52. 1 ad 3; 53. 3 ob. 1; 110. 3 ob. 3; cg. II. 66; IV. 66; 1 anal. 42 b; 2 phys. 3 e; 7 phys. 4 b & 5 a & b; 1 cael. 19 c; 1 gener. 2 c, 8 c, 10 e & 14 c; 2 gener. 2 b) = die einen Sinn und sein Organ verändernde oder leiden machende oder (primo et per se) sinnlich wahrnehmbare Beschaffenheit (dicuntur passibiles, quia sensibus ingerunt passiones, 1 gener. 8 c; vgl. Aristoteles: Categ. 8, 9. a. 35 sqq.). 7. qu. alterativa, → qu. alterans. 8. qu. complexionata sive composita & qu. simplex (th. I. II. 49. 4 c; 1 sent. 17. 2. 2 c; 4 sent. 44. 1. 1. 1 ad 4; 2 gener. 2 c) = die zusammengesetzte (resultans ex qualitatibus simplicibus ad medium venientibus, 4 sent. 44. 1. 1. 1 ad 4) und die einfache Beschaffenheit (qualitates simplices elementorum, quae secundum unum modum determinatum naturis elementorum conveniunt, th. I. II. 49. 4 c). 9. qu. composita, → qu. complexionata. 10. qu. connaturalis & qu. extranea (3 sent. 15. 2. 1. 1 c) = die mit der Natur eines Dinges übereinstimmende und die ihr fremde Beschaffenheit; vgl. qu. adquisita. 11. qu. consequens & qu. praecedens sc. actum appetitus sensitivi (th. I. II. 17. 7 ad 2) = die dem sinnlichen Begehren nachfolgende und ihm voraufgehende Beschaffenheit eines animalischen Körpers. 12. qu. corporalis sive corporea & qu. spiritualis (ib. I. 78. 1 c; I. II. 17. 7 ad 2; cg. IV. 86; virt. 1. 11 c; verit. 2. 1 ad 12) = die körperliche und die geistige Beschaffenheit; vgl. qu. immaterialis & materialis. 13. qu. deficiens (1 gener. 8 c) = die abfallende oder mangelhafte Beschaffenheit. 14. qu. elementaris sive elementorum (th. I. 70. 3 c; 76. 1 c; I. II. 49. 4 c; cg. II. 62; trin. 1. 2. 3 ad 6) = die Elementsbeschaffenheit. 15. qu. elementorum, → qu. elementaris. 16. qu. enuntiationis, → enuntiatio sub b. 17. qu. essentialis, → qu. accidentalis. 18. qu. extranea, → qu. connaturalis. 19. qu. immaterialis & qu. materialis (th. I. II. 52. 1 c) = die immaterielle oder unkörperliche und die materielle oder körperliche Beschaffenheit; vgl. qu. corporalis & spiritualis. 20. qu. imperfecta & qu. perfecta (virt. 1. 11 c) = die unvollkommene und die vollkommene Beschaffenheit. 21. qu. materialis, → qu. immaterialis. 22. qu. naturalis, → qu. adquisita. 23. qu. nominis (3 sent. 6. 1. 3 c) = die Qualität oder der Ursprung des Namens (id, a quo imponitur nomen, . . . dicitur qualitas nominis, ib.). 24. qu. numeri (5 met. 16 b) = die Qualität oder die Vervielfachung der Zahl (id ergo, quod existit in substantia numeri praeter ipsam quantitatem, quae est numeri substantia, dicitur qualitas eius, ut hoc, quod significatur per hoc, quod dicitur bis vel ter, ib.). 25. qu. passibilis, → qu. alterans. 26. qu. passiva, → qu. activa. 27. qu. perfecta, → qu. imperfecta. 28. qu. physica sive tangibilis & qu. tangentis (th. III. 54. 3 ad 2; cg. IV. 84; 4 sent. 44. 2. 1. 4 ad 1; 2 cael. 10 f; 2 gener. 2 b & d; 2 anim. 16 a & 22 d & g; 3 anim. 1 b) = die physische oder tastbare Beschaffenheit (nämlich calidum et frigidum, umidum et siccum, grave et leve, durum et molle, lubricum et aridum, asperum et lene, grossum et subtile) und die Beschaffenheit des Tastenden. 29. qu. praecedens, → qu. consequens. 30. qu. prima & qu. secunda (1 sent. 17. 2. 2 c) = die erste oder einfache und die zweite oder zusammengesetzte Beschaffenheit. 31. qu. prima tangibilis (7 phys. 5 b; 2 cael. 10 f; 2 gener. 2 d & g; 1 meteor. 2 a) = die erste tastbare Beschaffenheit, nämlich calidum, frigidum, umidum et siccum (2 gener. 2 c), welche primae genannt werden, quia ad eas omnes aliae reducuntur (ib. g). 32. qu. quae est differentia substantiae, → qu. accidentalis. 33. qu. secunda, → qu. prima. 34. qu. sensibilis, → qu. alterans. 35. qu. simplex, → qu. complexionata. 36. qu. spiritualis, → qu. corporalis. 37. qu. substantialis, → qu. accidentalis. 38. qu. superveniens, → qu. adquisita. 39. qu. tangentis, → qu. physica. 40. qu. tangibilis, ≈ .

Qualitas suscipit magis et minus (6 phys. 7 l; vgl. th. I. II. 52. 1 c), oder: Qualitates possunt intendi et remitti (5 phys. 3 b) = die Beschaffenheiten der Dinge können intensiv zu- und abnehmen.