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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): relatio

relatio

Beziehung, Verhältnis (vgl. ad aliquid unter ad sub b), synonym mit habitudo (←), intentio (← sub c), ratio (← sub n), relativum und respectus (←), eine von den zehn Kategorien des Aristoteles (→ praedicamentum sub b): aut se habet per respectum ad alterum, et sic est praedicamentum relationis, 3 phys. 5 i; ratio propria (das eigentümliche Wesen) relationis non accipitur secundum comparationem ad illud, in quo est, sed secundum comparationem ad aliquid extra, th. I. 28. 2 c; de ratione autem relationis est respectus unius ad alterum, secundum quem aliquid alteri opponitur relative, ib. 3 c; relatio est, secundum quam aliqua ad invicem referuntur, 4 sent. 27. 1. 1. 1 a; relatio . . . nihil est aliud, quam ordo unius creaturae ad aliam, pot. 7. 9 ad 7; cum relatio habet debilissimum esse, quia consistit tantum in hoc, quod est ad aliud se habere, oportet quod super aliquod aliud accidens fundetur, quia perfectiora accidentia sunt propinquiora substantiae et eis mediantibus alia accidentia substantiae insunt, 3 phys. 1 c; vgl. 1 sent. 8. 4. 3 ob. 4; 33. 1. 1 c; pot. 9. 5 ad 2; 5 met. 17 a; relatio fundatur in aliquo sicut in causa, sicut similitudo in qualitate, et in aliquo sicut in subiecto, ut in ipsis similibus. 4 sent. 27. 1. 1. 1 ad 3; relatio omnis fundatur vel supra quantitatem, ut duplum et dimidium, vel supra actionem et passionem, ut faciens et factum, pater et filius, dominus et servus et huiusmodi, th. I. 28. 4 c; vgl. ib. 13. 7 c; 3 sent. 8. 1. 5 c; 3 phys. 1 c.

Zu communitas relationis → communitas sub a; zu distinctio r. → distinctio sub b; zu extremum r. → extremus sub b; zu finis r. → finis sub a; zu fundamentum r. → fundamentum; zu magnus secundum r. → magnus; zu nomen r. → nomen sub a; zu parvus secundum r. → parvus; zu radix r. → radix; zu significare cum r. → significare; zu subiectum r. → subiectum sub b; zu terminus r. → terminus sub a; zu unitas r. → unitas; zu unum per r. ad alterum → unus.

Arten der relatio sind: 1. relatio absoluta (2 sent. 1. 1. 5 ad 8) = die einfachhinige Beziehung, m. a. W. dasjenige, was einfachhin und bloß Beziehung ist (sicut in omnibus, quae sunt ad aliquid secundum esse, ut paternitas et filiatio, ib.), der Gegensatz zu den relativa, quae simul important relationem et fundamentum relationis, ib.). 2. r. activa & r. passiva (verit. 22. 13 ad 4) = die Beziehung im aktiven und die im passiven Sinne des Wortes, m. a. W. das Hinbeziehen und das Hinbezogen-Werden. 3. r. actualis (2 sent. 40. 1. 5 ad 7) = die wirkliche oder in Wirklichkeit stattfindende Beziehung. 4. r. aequalitatis sive aequiperantiae & r. identitatis (th. I. 28. 1 ad 2; III. 2. 8 c; cg. IV. 10; 3 sent. 5. 1. 1. 1 ad 2; 4 sent. 32. 2. 3 a; verit. 23. 7 ad 11; 5 phys. 3 c; opp. 3) = die Beziehung der Gleichheit oder Gleichstellung und die der Dieselbigkeit. 5. r. aequiperantiae, → r. aequalitatis. 6. r. assistens sive exterius affixa sive extrinsecus affixa, r. inhaerens sive intrinsecus affixa & r. subsistens (th. I. 28. 2 c; 30. 2 c; 40. 1 c; 41. 6 c; cg. IV. 14; 1 sent. 33. 1. 1 ob. 4 & c; pot. 7. 8 c) = die dabeistehende oder äußerlich angeheftete (illae enim proprie relationes dicuntur exterius affixae et assistentes, quae, cum proprie non habeant fundamentum in re, tantummodo ex habitudine alterius ad rem, de qua dicuntur, adveniunt, sicut dextrum in columna, quod dicitur de ipsa per hoc, quod homo eam ad sinistrum habet, 1 sent. 33. 1. 1 c), die anhaftende oder innerlich angeheftete oder innewohnende und die für sich allein existierende Beziehung. 7. r. disparata (pot. 10. 4 c) = die auseinander gepaarte oder unpaarige Beziehung, d. i. diejenige Beziehung, welche mit einer andern zu einem Paare nicht zusammengestellt werden kann. 8. r. distinguens personam (1 sent. 33. 1. 1 c) = die eine (göttliche) Person unterscheidende Beziehung; vgl. r. personalis. 9. r. divina (th. I. 28 pr.; 1 sent. 33. 1. 1 c; pot. 8. 2 c) = die göttliche Beziehung oder die Beziehung in Gott. 10. r. domini (th. I. 13. 7 ob. 5) = die Beziehung des Herrn oder die Beziehung, nach welcher jemand Herr genannt wird (secundum dominium dicitur dominus, ib.). 11. r. exterius sive extrinsecus affixa, → r. assistens. 12. r. filiationis & r. paternitatis (cg. IV. 26) = die Beziehung der Sohnschaft (quae est de filio ad patrem, th. I. 28. 4 ob. 3) und die der Vaterschaft (quae est de patre ad filium, ib.). 13. r. generationis & r. nativitatis (ib. 4 c; cg. IV. 26) = die Beziehung der (aktiven) Erzeugung und die der Geburt oder des Geboren-Werdens. 14. r. generis & r. speciei sive specifica (pot. 7. 11 c; verit. 21. 1 ob. 9; opp. 3; vgl. th. I. 13. 7 c) = die Beziehung der Gattung und die der Art, d. i. die Beziehung, nach welcher etwas zu einer Gattung, und diejenige, nach welcher es zu einer Art gehört. 15. r. idealis (pot. 9. 9 ad 22) = die vorbildliche Beziehung. 16. r. identitatis, → r. aequalitatis. 17. r. inhaerens, → r. assistens. 18. r. intellecta sive intelligibilis sive rationis & r. realis sive realiter existens sive realiter substantiae adveniens sive rei sive secundum rem (th. I. 13. 7 ob. 5 & c; 28. 1 ob. 1-4, c & ad 4, 2 c, 4 ob. 2, c & ad 2; 45. 3 ad 1; III. 55. 1 ad 3; cg. II. 12; IV. 14; 1 sent. 26. 2. 1 c; 30. 1. 3 ad 3; 33. 1. 1 c; pot. 7. 10 ob. 6 & 11 c; 8. 1 c; verit. 4. 5 c; 21. 1 c; 5 phys. 3 c; 5 met. 11 b) = die gedachte oder gedankliche oder von der Vernunft hergestellte und die sachliche oder außerhalb des Denkens und ohne dasselbe stattfindende Beziehung (relationes, quae consequuntur operationem intellectus, sunt relationes rationis, th. I. 28. 1 ob. 4; cum fundentur super aliquid, quod vere in re est, . . . sunt reales relationes, habentes esse fundatum in natura rei, 1 sent. 33. 1. 1 c; sicut realis relatio consistit in ordine rei ad rem, ita relatio rationis consistit in ordine intellectuum, pot. 7. 11 c). 19. r. mutua (ib. 10 c) = die gegenseitige oder Wechselbeziehung zweier Dinge. 20. r. nativitatis, → r. generationis. 21. r. originis (th. I. 27 pr.; cg. IV. 24 & 26) = die Beziehung des Ursprungs eines Dinges. 22. r. passiva, → r. activa. 23. r. paternitatis, → r. filiationis. 24. r. personalis (th. I. 30. 2 ad 1; 34. 3 ad 1; 40. 3 c) = die persönliche (vgl. r. distinguens personam) d. i. eine (göttliche) Person betreffende oder ausmachende Beziehung (relationes advenientes, quasi proprietates ad dignitatem pertinentes constituunt rationem personae, unde et personales dicuntur, ib. 40. 3 c). 25. r. principii & r. procedentis a principio (ib. 28. 1 ob. 3 & 4 c) = die Beziehung des Grundes und die der Folge, m. a. W. die Beziehung, nach welcher etwas ein Grund, und diejenige, nach welcher etwas eine Folge ist. 26. r. prioritatis (verit. 1. 5 ad 16) = die Beziehung des Früher-Seins. 27. r. procedentis a principio, → r. principii. 28. r. rationis, → r. intellecta. 29. r. rationis tantum sive secundum rationem tantum sive solum secundum rationem sive secundum rationem intelligentiae tantum (ib. 13. 7 ob. 5 & c; 28. 1 ob. 2 & 4, c & ad 4 & 4 ad 4; 45. 3 ad 1; 4 sent. 41. 1. 1. 1 ad 3; pot. 1. 1 ob. 3; 8. 1 c & 2 c; verit. 1. 5 ad 16; 4. 5 c; 21. 1 c; 5 phys. 3 c; 5 met. 11 b) = die bloß im Denken der Vernunft hergestellte oder die bloß gedachte Beziehung (quod quidem quadrupliciter contingit, ut ex dictis Philosophi et Avicennae haberi potest. Uno modo, quando aliquid ad seipsum refertur, ut cum dicimus idem eidem; si enim haec relatio aliquid in rerum natura poneret additum ei, quod dicitur idem, esset in infinitum procedere in rebus, quia ipsa relatio, per quam aliqua res diceretur eadem, esset eadem sibi per aliam relationem, et sic in infinitum. Secundo, quando ipsa relatio ad aliquid refertur. Non enim potest dici, quod paternitas referatur ad subiectum suum per aliam relationem mediam, quia illa etiam media relatio indigeret alia media relatione, et sic in infinitum. Unde illa relatio, quae significatur in comparatione paternitatis ad subiectum, non dicitur in rerum natura, sed in ratione tantum. Tertio, quando unum relativorum pendet ex altero et non e converso, sicut scientia dependet a scibili et non e converso; unde relatio scientiae ad scibile est aliquid in rerum natura, non relatio scibilis ad scientiam, sed ratione tantum. Quarto, quando ens comparatur ad non ens, ut cum dicimus, quod nos sumus priores his, qui futuri sunt post nos; alias sequeretur, quod possent esse infinitae relationes in eodem, si generatio in infinitum procederet in futurum, verit. 1. 5 ad 16). 30. r. realis, → r. intellecta. 31. r. realiter existens, ≈ . 32. r. realiter substantiae adveniens, ≈ . 33. r. rei, ≈ . 34. r. secundum dici ad aliquid & r. secundum esse ad aliquid (1 sent. 33. 1. 1 ad 1) = die Beziehung nach Weise des zu etwas hin Gesagt-Werdens und die nach Weise des zu etwas hin Seins. 35. r. secundum esse ad aliquid, → r. secundum dici ad aliquid. 36. r. secundum rationem tantum, → r. rationis tantum. 37. r. secundum rationem intelligentiae tantum, ≈ . 38. r. secundum rem, → r. intellecta. 39. r. solum secundum rationem, → r. rationis tantum. 40. r. speciei, → r. generis. 41. r. specifica, ≈ . 42. r. subsistens, → r. assistens. 43. r. temporalis (pot. 7. 11 ob. 1 & 2) = die zeitliche Beziehung (quae dicuntur ex tempore, 1 sent. 33. 1. 1 ob. 4), der Gegensatz zur relatio, quae ab aeterno est, pot. 7. 11 ob. 5).

Idem ad seipsum non refertur aliqua relatione reali (th. I. 42. 1 ad 4) = kein Ding wird zu sich selbst in sachliche Beziehung gebracht, sondern nur in gedankliche, inquantum scilicet unam et eandem rem ratio accipit ut duo extrema relationis, 5 phys. 3 c; vgl. 5 met. 11 b. Relationes non recipiunt magis et minus (th. I. II. 82. 4 c) = die Beziehungen erleiden keine Zu- und Abnahme; vgl. Aristoteles: Categ. 7, 6. b. 20 sqq. Relatio non potest esse absque aliquo absoluto (cg. IV. 10) = eine Beziehung oder ein Seiendes der Beziehung ist ohne ein Beziehungsloses nicht möglich; in quolibet enim relativo oportet intelligi, quod ad se dicitur, praeter id, quod ad aliud dicitur, sicut servus aliquid est absolute praeter id, quod ad dominum dicitur, ib.; vgl. th. I. 28. 2 ad 2. Relatio non refertur per aliam relationem (cg. II. 18) = eine Beziehung oder ein Seiendes der Beziehung wird auf etwas nicht durch eine andre Beziehung oder durch ein andres Seiende der Beziehung bezogen, sondern durch sich selbst, quia essentialiter relatio est (ib.); cum enim dicimus, quod paternitas opponitur filiationi, oppositio non est relatio media inter paternitatem et filiationem, quia utroque modo relatio multiplicaretur in infinitum, th. I. 42. 1 ad 4; vgl. 1 sent. 31. 1. 1 c; 5 phys. 3 c; 5 met. 11 b. Relatio, sicut non incipit esse de novo absque mutatione alterius relatorum, ita nec absque alterius mutatione de novo desistit (cg. III. 62) = gleich wie eine neue Beziehung ohne Veränderung der beiden zueinander in Beziehung stehenden Dinge (ib. II. 33) oder wenigstens eines derselben nicht anfängt, so hört eine schon bestehende Beziehung ohne eine solche Veränderung auch nicht auf.