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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): scandalum

scandalum

a) Anstoß im weitern Sinne des Wortes: quod Graece σκάνδαλον dicitur, nos offensionem vel ruinam et impactionem pedis possumus dicere. Contingit enim, quod quandoque aliquis obex ponitur alicui in via corporali, cui impingens disponitur ad ruinam, et talis obex dicitur scandalum. Et similiter in processu viae spiritualis contingit aliquem disponi ad ruinam spiritualem per dictum vel factum alterius, inquantum scilicet aliquis sua admonitione vel inductione aut exemplo alterum trahit ad peccandum, et hoc proprie dicitur scandalum, th. II. II. 43. 1 c; vgl. 4 sent. 38. 2. 1 c & ad 1.

Als Arten des scandalum gehören hierher: scandalum corporale & s. spirituale (4 sent. 38. 2. 1 c) = der körperliche und der geistige Anstoß (spirituale scandalum, de quo loquimur, sumatur ad similitudinem corporalis impactionis, quae quidem non fit, nisi ambulanti aliquid in via obiciatur, quod ei sit occasio cadendi, etiamsi non cadat, ib.).

b) Anstoß im engern Sinne, Ärgernis (= scandalum spirituale, → sub a): convenienter dicitur, quod dictum vel factum minus rectum praebens occasionem ruinae sit scandalum, th. II. II. 43. 1 c; vgl. 4 sent. 38. 2. 1 c.

Arten des scandalum in diesem Sinne sind: 1. scandalum activum & s. passivum (th. II. II. 43. 1 ad 4 & 2 c ­ 7 c; 4 sent. 38. 2. 1 ad 1, 2. 1 c & 3 c, 3. 1 c & 4. 3 c; quodl. 5. 12. 25 ob. 1) = das gegebene (est in eo, qui scandalizat, dans occasionem ruinae, th. II. II. 43. 2 c; scandalum activum proprie est, cum aliquis tale aliquid dicit vel facit, quod de se tale est, ut alterum natum sit ducere ad ruinam, ib. 6 c) und das genommene Ärgernis (est in eo, qui scandalizatur, ib. 2 c). 2. s. activum per accidens & s. activum per se (ib. 3 c) = das gemäß einem nebenbei Seienden oder das nebenbei gegebene und das gemäß seiner selbst oder seiner eigenen Natur nach gegebene Ärgernis, oder das Ärgernis, welches nur nebenbei, und dasjenige, welches durch sich selbst und als solches ein gegebenes Ärgernis ist (per accidens quidem est scandalum activum, quando est praeter intentionem agentis, ut puta cum aliquis facto suo vel verbo inordinato non intendit alteri dare occasionem ruinae, sed solum suae satisfacere voluntati, . . . per se autem est activum scandalum, quando aliquis suo inordinato dicto vel facto intendit alium trahere ad peccandum, ib.). 3. s. activum per se, → s. activum per accidens. 4. s. passivum, → s. activum. 5. s. pharisaeorum & s. pusillorum (ib. 7 c & 8 c) = das pharisäische und das kindliche Ärgernis (scandalum . . . quandoque ex malitia procedit, cum scilicet aliqui volunt impedire huiusmodi spiritualia bona scandala concitando, et hoc est scandalum pharisaeorum, qui de doctrina Domini scandalizabantur, . . . quandoque vero scandalum procedit ex infirmitate vel ignorantia, et huiusmodi est scandalum pusillorum, ib.). 6. s. publicum (4 sent. 38. 2. 4. 3 ad 5) = das öffentliche Ärgernis. 7. s. pusillorum, → s. pharisaeorum.