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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): status

status

a) Stand, Stehen, Aufrechtstehen: status proprie loquendo significat quandam positionis differentiam, secundum quam aliquid disponitur secundum modum suae naturae quasi in quadam immobilitate; est enim naturale homini, ut caput eius in superiora tendat et pedes in terra firmentur et cetera membra media convenienti ordine disponantur, quod quidem non accidit, si homo iaceat vel sedeat vel accumbat, sed solum, quando erectus stet, nec rursus stare dicitur, si moveatur, sed quando quiescat, th. II. II. 183. 1 c.

b) Stillstand, Stillstehen: aut procedunt in infinitum, aut est status in eis, 1 anal. 7 b; in qua supponitur esse status, ib. 32 e; habet suo modo statum et senectutem, 1 meteor. 17 b; tertius per motum et statum localem, 2 anim. 3 c.

c) Stand, Zustand, Verfassung: etiam in ipsis actionibus humanis dicitur negotium aliquem statum habere secundum ordinem propriae dispositionis cum quadam immobilitate seu quiete, th. II. II. 183. 1 c; cum dicimus aliquos esse in statu perfectionis, accipitur pro condicione, quodl. 3. 6. 17 c; vgl. ib. 4. 12. 23 ad 2.

Zu perfectum secundum statum → perfectus sub a.

Als Arten des status gehören hierher: 1. status altior & s. inferior (cg. II. 83) = der höhere und der niedere Zustand. 2. s. ante resurrectionem & s. post resurrectionem (th. I. II. 67. 1 ad 3) = der Zustand (der menschlichen Seele) vor (quando animae erunt a corporibus separatae, ib.) und der nach der Auferstehung des Leibes (quando animae iterato corporibus suis unientur, ib.). 3. s. communis & s. eminens (ib. I. 23. 7 ad 3; I. II. 65. 1 ad 1; 68. 2 ob. 1) = der allgemeine (vgl. s. communis sub e) und der hervorragende Zustand. 4. s. corruptionis & s. generationis (cg. IV. 97) = der Zustand des Vergehens und der des Entstehens. 5. s. creationis (2 sent. 10. 1. 1 ad 2) = der Zustand der Schöpfung oder des Geschaffen-Seins; vgl. s. naturae conditae. 6. s. culpae & s. peccati (th. I. II. 113. 2 ob. 1 & 5 c; III. 13. 3 ad 2; Rom. 6. 4; Eph. 2. 1) = der Zustand der Schuld und der der Sünde. 7. s. demerendi & s. merendi sive meriti (th. I. 94. 1 ad 2; 109. 1 c; cg. IV. 91; verit. 29. 6 ad 6) = der Zustand des Missverdienens oder des Erwerbens eines Missverdienstes und der des Verdienens oder des Erwerbens eines Verdienstes. 8. s. eminens, → s. communis. 9. s. finalis sive futurae beatitudinis (th. I. 102. 2 ad 1; cg. IV. 83) = der Zustand der schließlichen oder zukünftigen Glückseligkeit. 10. s. futurus & s. praesens sive praesentis sive istius vitae (th. I. 85. 8 c; 111. 2 ad 3; I. II. 68. 6 ad 1 & 2; 106. 4 c; cg. I. 5; III. 48) = der zukünftige und der gegenwärtige Zustand oder der Zustand (des Menschen) im zukünftigen und der im gegenwärtigen oder in diesem Leben. 11. s. generationis, → s. corruptionis. 12. s. gloriae sive gloriae consummatae & s. miseriae (th. I. 23. 1 ad 3; 66. 3 ad 2; 109. 1 c; I. II. 67. 4 ob. 1; III. 13. 3 ad 2; 61. 4 ad 1; 4 sent. 24. 1. 1. 1 a) = der Zustand der (vollendeten) Herrlichkeit im Himmel und der des Elends. 13. s. gratiae sive iustitiae sive rectitudinis & s. malitiae (th. I. 23. 6 ad 1; 64. 2 ob. 2; I. II. 113. 2 ob. 1 & 5 c; cg. III. 158; IV. 71; Rom. 6. 4) = der Zustand der (heilig machenden) Gnade oder der Rechtfertigung oder der (sittlichen) Recht beschaffenheit und der der (sittlichen) Schlechtigkeit oder Verdorbenheit. 14. s. imperfectus & s. perfectus (th. I. 109. 1 c; II. II. 24. 12 ad 1) = der unvollkommene und der vollkommene Zustand. 15. s. incorruptionis (cg. IV. 86 & 97) = der Zustand der Unvergänglichkeit. 16. s. inferior, → s. altior. 17. s. innocentiae & s. post peccatum (th. I. 62. 1 ad 1; 94. 2 c; I. II. 113. 2 ob. 1; II. II. 164. 2 c; III. 13. 3 ad 2; Eph. 5. 9) = der Zustand der Unschuld oder vor begangener Sünde (in quo homo nec gratiam habet, nec culpam, th. I. II. 113. 2 ob. 1) und der nach der Sünde. 18. s. integritatis naturae sive naturae integrae & s. naturae corruptae (ib. 109. 2 c; 114. 2 c; II. II. 164. 2 c; mal. 3. 1 c) = der Zustand der Unversehrtheit der Natur oder der unversehrten (menschlichen) Natur (qualis fuit in Adam ante peccatum, th. I. II. 114. 2 c) und der der verdorbenen Natur (sicut est in nobis ante reparationem gratiae, ib.). 19. s. istius vitae, → s. futurus. 20. s. iustitiae, → s. gratiae. 21. s. legis naturae, s. legis veteris & s. legis novae (ib. 106. 4 c; III. 60. 5 ad 3; 61. 4 ad 1) = der Zustand des Natur-, der des alten und der des neuen (positiven) Gesetzes oder der Zustand der Menschenwelt zur Zeit des bloßen Naturgesetzes, der zur Zeit des Alten und der zur Zeit des Neuen Bundes. 22. s. malitiae, → s. gratiae. 23. s. merendi sive meriti, → s. demerendi. 24. s. meriti, ≈ . 25. s. militiae sive pugnae & s. recipiendi praemium vel poenam (cg. IV. 92) = der Zustand des Kriegsdienstes oder Kampfes und der des Empfangs von Lohn oder Strafe; vgl. s. poenae & praemii. 26. s. miseriae, → s. gratiae. 27. s. mundi = der Zustand der Welt, unter welcher bald (4 sent. 4. 3. 1. 1 c & 40 exp.) die gesamte sichtbare Welt, bald (th. I. II. 106. 4 c) bloß die Menschenwelt zu verstehen ist. 28. s. mutabilis (cg. IV. 95) = der veränderliche oder wandelbare Zustand. 29. s. naturae= der Zustand der Natur, unter welchem bald (th. I. 23. 7 ad 3) der Zustand der Natur und Wesenheit eines Dinges, bald (4 sent. 24. 1. 1. 1 a) der Naturzustand oder natürliche Zustand aller Dinge zu verstehen ist. 30. s. naturae conditae sive s. primae conditionis (th. I. 107. 1 ad 3; II. II. 5. 1 ad 2; mal. 3. 1 ad 9) = der Zustand der geschaffenen Natur oder der der ersten Erschaffung eines Wesens, m. a. W. der Zustand der Natur eines Wesens so, wie sie ihm bei seiner ursprünglichen Erschaffung gegeben worden ist. 31. s. naturae corruptae & s. naturae integrae, → s. integritatis naturae. 32. s. patriae & s. viae sive viatoris (th. I. 13. 11 c; I. II. 68. 6 ob. 2; III. 8. 4 ad 2; mal. 16. 5 ob. 3; verit. 29. 6 ad 5) = der Zustand im (himmlischen) Vaterlande und der auf dem Wege dahin oder der des dahin Pilgernden. 33. s. peccati, → s. culpae. 34. s. perfectus, → s. imperfectus. 35. s. poenae & s. praemii (mal. 16. 5 ob. 3) = der Zustand der Strafe und der des Lohnes; vgl. s. militiae. 36. s. post peccatum, → s. innocentiae. 37. s. post resurrectionem, → s. ante resurrectionem. 38. s. praemii, → s. poenae. 39. s. praesens sive praesentis vitae, → s. futurus. 40. s. primae condicionis, → s. naturae conditae. 41. s. pugnae, → s. militiae. 42. s. recipiendi praemium vel poenam, ≈ . 43. s. rectitudinis, → s. gratiae. 44. s. resurgentium sive resurrectionis (th. I. II. 67. 1 ad 3; cg. IV. 83) = der Zustand der Auferstehenden oder der des Menschen bei ihrer Auferstehung von den Toten. 45. s. viae, → s. patriae. 46. s. virtutis (cg. III. 132/133) = der Zustand der Tugend.

d) Stand, Stellung: circa homines ea, quae de facili circa eos variantur et extrinseca sunt, non constituunt statum, puta (z. B.) quod aliquis sit dives vel pauper, in dignitate constitutus vel plebeius, vel si quid aliud sit huiusmodi, unde et in iure civili dicitur, quod ei, qui a senatu removetur, magis dignitas, quam status aufertur; sed solum id videtur ad statum hominis pertinere, quod respicit obligationem personae hominis, prout scilicet aliquis est sui iuris vel alieni, et hoc non ex aliqua causa levi vel de facili mutabili, sed ex aliquo permanente, et hoc est, quod pertinet ad rationem libertatis vel servitutis, unde status pertinet proprie ad libertatem vel servitutem sive in spiritualibus sive in civilibus, th. II. II. 183. 1 c; officium dicitur per comparationem ad actum, gradus autem dicitur secundum ordinem superioritatis vel inferioritatis, sed ad statum requiritur immobilitas in eo, quod pertinet ad condicionem personae, ib. ad 3; vgl. ib. 184. 4 c.

Zu perfectum secundum statum → perfectus sub a.

Arten des status in diesem Sinne sind: 1. status clericalis sive clericorum, s. curatorum & s. monasticus sive monachorum (th. II. II. 184. 8 ob. 3 & 4; perf. 20) = der geistliche, der Seelsorge- und der klösterliche Stand. 2. s. coniugalis sive matrimonii, s. vidualis & s. virginalis (perf. 24; 2 Cant. 8; 1 Cor. 7. 8) = der Ehestand, der Witwenstand und der Jungfernstand. 3. s. curatorum, → s. clericalis. 4. s. episcopalis sive episcoporum sive pontificalis sive praelationis sive praelatorum (th. II. II. 184. 7 t & a; 185 pr. & 1 ad 2; virt. 2. 11 ob. 6; perf. 17, 19 & 23) = der Stand der Bischöfe oder der (kirchlichen) Vorgesetzten. 5. s. libertatis & s. servitutis (th. II. II. 184. 4 c; III. 35. 8 ad 1) = der Stand der Freiheit und der der Knechtschaft. 6. s. maior & s. minor (ib. II. II. 184. 8 ob. 4) = der höhere und der niedere Stand. 7. s. matrimonii, → s. coniugalis. 8. s. minor, → s. maior. 9. s. monachorum, → s. clericalis. 10. s. monasticus, ≈ . 11. s. perfectionis (th. II. II. 183. 4 c; 184 pr., 4 c & 5 c; cg. III. 130; 4 sent. 4. 3. 3. 2 ad 3; quodl. 1. 7. 14 ad 2; 3. 6. 17 c) = der Stand der Vollkommenheit (non dicuntur habere statum perfectionis, nisi qui se ex solemni professione ad huiusmodi obligant, quodl. 1. 7. 14 ad 2). 12. s. plebanorum sive saecularium & s. religionis sive religiosorum (th. II. II. 184. 7 a & 8 ob. 6 & ad 4; 186 pr., 3 c & 7 c; virt. 2. 11 ob. 6; quodl. 3. 5. 13 c & 6. 17 a; 4. 12. 23 ad 18; perf. 17 & 20) = der Laien- oder weltliche und der Ordensstand. 13. s. pontificalis, → s. episcopalis. 14. s. praelationis, ≈ . 15. s. praelatorum, ≈ . 16. s. religionis, → s. plebanorum. 17. s. religiosorum, ≈ . 18. s. saecularium, ≈ . 19. s. servitutis, → s. libertatis. 20. s. supererogationis (4 sent. 4. 3. 3. 2 ad 3) = der Stand der Übergebühr oder derjenige Stand, in welchem über das Verlangte hinaus geleistet wird, d. i. der Stand der Vollkommenheit. 21. s. vidualis, → s. coniugalis. 22. s. virginalis, ≈ .

e) Staat, synonym mit politia (← sub b) und respublica (←): secundum relationem ad statum communem, th. I. II. 19. 10 c.

Hierher gehören als Arten: 1. status optimatum (3 pol. 6 c; 6 pol. 1 c & 4 a) = die Aristokratie (in quo pauci virtuosi principantur, 6 pol. 4 a). 2. s. paucorum (3 pol. 5 b & 6 d; 6 pol. 1 c, 2 a, 6 a & b) = die Oligarchie. 3. s. popularis (3 pol. 5 b & 6 d; 6 pol. 1 a, d & f-i, 2 a-m) = die Demokratie (in quo multitudo agricolarum vel opificum vel ministrorum principantur, 6 pol. 1 h).