Close Window

Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): terminus

terminus

a) Grenze, Äußerstes, äußerstes Glied, Endglied, synonym mit extremitas (← sub a), extremum (← sub b), finis (← sub a) und ultimum (←): terminus dicitur, quod est ultimum cuiuslibet rei, ita quod nihil de primo terminato est extra ipsum terminum et omnia, quae sunt eius, continentur intra ipsum, 5 met. 19 a; vgl. quodl. 1. 10. 22 ad 1; Aristoteles: Metaph. IV. 17, 1022. a. 4 sq.; esse autem aliquod potest dici terminum tripliciter, vel secundum durationem totam, . . . vel ratione partium durationis, . . . vel ratione suppositi, 1 sent. 8. 2. 1 c; ponit quattuor modos, quibus dicitur terminus, quorum primus est, secundum quod in qualibet specie magnitudinis finis magnitudinis vel habentis magnitudinem dicitur terminus, sicut punctus dicitur terminus lineae et superficies corporis vel etiam lapidis habentis quantitatem, 5 met. 19 b; vgl. ib. 10 c; 7 met. 2 a; cg. III. 68; nom. 8. 4; termini sunt nobiliores his, quae sunt intermedia inter terminos, sicut terminus terminato et continens contento, 2 cael. 20 e; vgl. th. I. 102. 1 ad 1; I. II. 57. 2 c.

Zu contrarietas secundum accessum et recessum ab eodem termino & contrarietas terminorum → contrarietas sub a; zu esse in loco ut t. → locus sub b.

Als Arten des terminus gehören hierher: 1. terminus affirmatus & t. negatus (5 phys. 2 a & 8 g) = das bejahte und das verneinte Endglied. 2. t. alienus & t. proprius (3 sent. 15. 2. 1. 1 c; verit. 14. 1 c) = die fremde und die eigene Grenze. 3. t. ad quem sive in quem & t. a quo sive ex quo (th. I. II. 23. 2 c; cg. II. 73; 3 sent. 3. 5. 1 ad 3; 5 phys. 1 d & 19 b; 6 phys. 5 n; sensu 16 f) = die Grenze wohin und die Grenze woher, m. a. W. der End- oder Endigungs- und der Anfangs- oder Ausgangspunkt. 4. t. a quo, → t. ad quem. 5. t. essentialis sive quantum ad essentiam (th. I. 50. 1 ad 3; 1 sent. 43. 1. 1 c) = die Wesensgrenze (sicut ultima differentia constitutiva est, ad quam finitur essentia speciei, 1 sent. 43. 1. 1 c). 6. t. ex quo, → t. ad quem. 7. t. indivisibilis (1 phys. 3 c) = die unteilbare Grenze (z. B. der Punkt). 8. t. in maius & t. in minus (3 phys. 12 a) = die Grenze nach dem Größern und die nach dem Kleinern hin oder die Maximal- und die Minimalgrenze. 9. t. in minus, → t. in maius. 10. t. in quem, → t. ad quem. 11. t. localis (th. I. 3. 1 ob. 5; 50. 1 ad 3) = die örtliche oder Ortsgrenze. 12. t. motus & t. mutationis (ib. 5. 6 c; cg. I. 20; 1 phys. 12 b; 5 phys. 1 d) = die Grenze (Anfang oder Ende) der Bewegung und die der Veränderung. 13. t. mutationis, → motus. 14. t. negatus, → t. affirmatus. 15. t. proprius, → t. alienus. 16. t. quantitatis (1 sent. 43. 1. 1 c) = die Grenze der Größe (sicut punctus lineae, ib.). 17. t. quantum ad essentiam, → t. essentialis. 18. t. rationis (cg. I. 39) = die Grenze des Begriffs. 19. t. relationis (th. I. 13. 7 c; III. 2. 7 ad 2; 35. 5 c) = das äußerste Glied einer Relation.

b) Ende, Ziel, synonym mit finis (← sub a & b): secundus modus (quo terminus dicitur), est, secundum quod unum extremum motus vel actionis dicitur terminus, hoc scilicet, ad quod est motus, et non a quo, sicut terminus generationis est esse, non autem non esse, quamvis quandoque ambo extrema motus dicantur terminus largo modo, scilicet a quo et in quod, prout dicimus, quod omnis motus est inter duos terminos, 5 met. 19 b; vgl. th. I. 14. 2 c; 1 cael. 8 h; 2 cael. 7 e.

Arten des terminus in diesem Sinne sind: 1. terminus extremus sive ultimus & t. proximus (th. I. 5. 6 c; 6 phys. 5 n) = das äußerste oder letzte und das nächste Ziel. 2. t. per accidens & t. per se (th. I. II. 1. 3 ad 3) = das Ziel nebenbei und das Ziel als solches oder dasjenige, was gemäß einem nebenbei Seienden, und dasjenige, was gemäß seiner selbst Ziel ist. 3. t. per se, → t. per accidens. 4. t. proximus, → t. extremus. 5. t. scientiae (1 anal. 41 b) = das Ziel oder Objekt einer Wissenschaft (est autem cuiuslibet scientiae finis sive terminus genus, circa quod est scientia, ib.). 6. t. ultimus, → t. extremus.

c) Zweck, synonym mit finis (← sub b): tertio modo dicitur terminus, cuius causa fit aliquid, hoc enim est ultimum intentionis, sicut terminus secundo modo dictus est ultimum motus vel operationis, 5 met. 19 b.

d) Begriff, begriffliche Wesenheit, synonym mit definitio (← sub b) und ratio (← sub i & k): dicitur alio modo finis quantum ad essentiam rei, sicut ultima differentia constitutiva est, ad quam finitur essentia speciei, unde illud, quod significat essentiam rei, vocatur definitio vel terminus, 1 sent. 43. 1. 1 c; quartus modus (quo terminus dicitur), est, secundum quod substantia rei, quae est essentia et definitio significans quod quid est res (→ quis sub a), dicitur terminus, est enim terminus cognitionis. Incipit enim cognitio rei ab aliquibus signis exterioribus, quibus pervenitur ad cognoscendam rei definitionem; quo cum perventum fuerit, habetur perfecta cognitio de re. Vel dicitur terminus cognitionis definitio, quia infra ipsam continentur ea, per quae scitur res; si autem mutetur una differentia, vel addatur vel subtrahatur, iam non erit eadem definitio. Si autem est terminus cognitionis, oportet quod sit rei terminus, quia cognitio fit per assimilationem cognoscentis ad rem cognitam, 5 met. 19 b; principiis, quorum termini sunt quaedam communia, th. I. 2. 1 c; dicitur autem aliquid possibile vel impossibile absolute ex habitudine terminorum, ib. 25. 3 c; vgl. ib. 39. 4 ob. 2; III. 16. 7 ad 4; cg. I. 10 & 58; III. 49; 1 anal. 19 c; 2 anal. 6 c & d; 2 phys. 5 d; definitio ideo dicitur terminus, quia includit totaliter rem, ita scilicet, quod nihil rei est extra definitionem, cui scilicet definitio non (?) conveniat, nec aliquid aliud est infra definitionem, cui scilicet definitio (? non) conveniat, 1 perih. 4 a.

Arten des terminus in der Bedeutung von Begriff sind: 1. terminus aequalis sive convertibilis (1 anal. 8 e & 22 i; 2 anal. 3 b, c, i & k & 4 a) = der (einem andern dem Umfange nach) gleiche oder der (mit ihm) konvertibele d. i. in der Aussage vertauschbare Begriff. 2. t. coniunctus & t. disiunctus (6 met. 4 a) = der mit einem andern verbundene oder ihn einschließende (z. B. homo & animal) und der von einem andern getrennte oder ihn ausschließende Begriff (z. B. homo & asinus). 3. t. convertibilis, → t. aequalis. 4. t. disiunctus, → t. coniunctus. 5. t. maior, t. medius & t. minor (1 anal. 23 d & e, 24 a & c & 26 a) = der Ober-, der Mittel- und der Unterbegriff eines Schlusses. 6. t. medius, → t. maior. 7. t. minor, ≈ .

e) sprachlicher Ausdruck eines Begriffs, synonym mit dictio (← sub b), locutio (← sub c) und nomen (← sub a).

Hierher gehören als Arten: 1. terminus communis & t. discretivus (th. I. 39. 4 ad 1; nom. 4. 2; 1 anal. 13 e; 3 sent. 1. 2. 4 ad 6) = der gemeinsame und der sondernde oder trennende oder scheidende Ausdruck. 2. t. complexus sive compositus & t. simplex (1 phys. 12 b; 5 met. 7 a; pot. 7. 5 ob. 12) = der zusammengesetzte oder wenigstens aus zwei Wörtern bestehende und der einfache oder bloß aus einem Worte bestehende Ausdruck. 3. t. compositus, → t. complexus. 4. t. discretivus, → t. communis. 5. t. essentialis & t. personalis (th. I. 31 pr., 3 ob. 3 & ad 3; 1 sent. 4. 1. 3 ad 2) = der die Wesenheit eines Dinges und der eine Person bezeichnende Ausdruck. 6. t. infinitus (1 sent. 13. 1. 4 ob. 2) = der unendliche Ausdruck (sicut non homo, ib.). 7. t. numeralis (th. I. 30. 3 c) = der eine Zahl oder Mehrheit bezeichnende Ausdruck. 8. t. partitivus (pot. 9. 4 c) = der eine Teilung oder Trennung bezeichnende Ausdruck (ut cum dicitur alia est persona Patris, alia Filii, vel cum dicitur Filius est alius a Patre in persona, ib.). 9. t. personalis, → t. essentialis. 10. t. simplex, → t. complexus. 11. t. singularis & t. universalis (th. I. 39. 4 ob. 1; 5 met. 7 a) = der ein Einzelding und der etwas Allgemeines bezeichnende Ausdruck. 12. t. substantialis (1 sent. 4. 1. 3 ad 2) = der eine Substanz bezeichnende Ausdruck. 13. t. substantivus (3 sent. 1. 2. 4 ad 6) = der substantivische Ausdruck. 14. t. universalis, → t. singularis.