Close Window

Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): velle

velle

(→ volitus)

a) wollen im weitern Sinne des Wortes, d. i. jedwede Tätigkeit des Willens, synonym mit voluntas (← sub c). Über den Unterschied zwischen non velle & nolle heißt es: Differt nolo et non volo, quia, cum dicitur Non volo, negatur actus, et ideo opponitur sicut negatio ad affirmationem, sed in hoc Nolo et in toto condeclinio (Abwandlung) eius remanet actus voluntatis affirmatus, et negatio fertur (zielt) ad nolitum, unde sensus est Nolo hoc id est volo hoc non esse, 1 sent. 6. exp.; vgl. 3 eth. 3 a.

Als Arten des velle gehören hierher: 1. velle absolute sive simpliciter & v. secundum quid sive ex suppositione sive sub condicione (th. I. 19. 3 ad 1 & 6 ad 1; 23. 4 ad 3; III. 21. 4 c; cg. I. 76; III. 6; 1 sent. 47. 1. 1 c; 3 sent. 17. 1. 2. 1 c & 3 c & 3. 4 c; verit. 22. 14 c) = etwas beziehungslos oder unbedingt oder einfachhin oder schlechtweg (simpliciter volumus aliquid, secundum quod volumus illud consideratis omnibus circumstantiis particularibus, th. I. 19. 6 ad 1; hoc autem dicitur aliquis simpliciter vel absolute velle, in quo ultimus eius consensus stat, 3 sent. 17. 1. 3. 4 c) und etwas beziehungsweise oder in gewisser Hinsicht oder bedingungsweise wollen. 2. v. actu (th. I. II. 6. 8 c) = etwas in Wirklichkeit oder nach Weise einer Tätigkeit wollen. 3. v. antecedenter & v. consequenter (ib. I. 19. 6 ad 1) = etwas vorher und etwas nachher wollen, bevor ein bestimmter Umstand desselben in Betracht gezogen worden ist (potest dici, quod iudex iustus antecedenter vult omnem hominem vivere, sed consequenter vult homicidam suspendi. Similiter Deus antecedenter vult omnem hominem salvari, sed consequenter vult quosdam damnari secundum exigentiam suae iustitiae, ib.). 4. v. appetitu naturali sive naturali instincto sive naturaliter sive necessario sive ex necessitate & v. per electionem (ib. 3 c & 10 c; 82. 1 ad 2 & 2 c; II. II. 30. 1 c) = mit natürlichem Verlangen oder aus natürlichem Antriebe oder mit Notwendigkeit und mit freier Wahl etwas wollen. 5. v. consequenter, → v. antecedenter. 6. v. directe & v. indirecte (ib. I. II. 19. 6 c; mal. 3. 8 c) = direkt oder unmittelbar und indirekt oder mittelbar etwas wollen. 7. v. ex necessitate, → v. appetitu naturali. 8. v. ex ordine ad alterum sive propter aliud & v. propter se sive secundum se (th. I. II. 8. 2 c; III. 18. 3 c; cg. I. 76 & III. 6) = etwas in Bezug auf was andres oder um eines andern willen und etwas um seiner selbst willen oder an und für sich wollen; vgl. v. in causa. 9. v. ex suppositione, → v. absolute. 10. v. imperfecte & v. perfecte (1 sent. 47. 1. 1 c; 3 sent. 17. 1. 2. 1 c & 3 c) = etwas unvollkommen und etwas vollkommen wollen. 11. v. in causa & v. secundum se (th. II. II. 30. 1 c) = etwas in seiner Ursache wollen (puta qui vult comedere nociva, quodammodo dicimus eum velle infirmari, ib.) und etwas an sich wollen (vgl. v. ex ordine ad alterum). 12. v. indirecte, → v. directe. 13. v. naturali instinctu, → v. appetitu naturali. 14. v. naturaliter, ≈ . 15. v. necessario, ≈ . 16. v. per electionem, ≈ . 17. v. perfecte, → v. imperfecte. 18. v. propter aliud, → v. ex ordine ad alterum. 19. v. propter se, ≈ . 20. v. secundum quid, → v. absolute. 21. v. secundum se, → v. ex ordine ad alterum & v. in causa. 22. v. simpliciter, → v. absolute. 23. v. sub condicione, ≈ .

b) wollen im engern Sinne des Wortes, d. i. etwas wollen, was und insofern es Ziel des Wollens ist, ebenfalls synonym mit voluntas (← sub d): electio et voluntas id est ipsum velle sunt diversi actus, th. I. 83. 4 ad 2; vgl. ib. ob. 2; actus autem voluntatis in finem videntur esse tres, scilicet velle, frui et intendere, ib. I. II. 8 pr.; velle (est actus voluntatis), prout ratio proponit voluntati aliquid bonum absolute, sive sit propter se eligendum, ut finis, sive propter aliud, ut quod est ad finem, utrumque enim velle dicimur, verit. 22. 15 c.

Über den Unterschied zwischen velle und eligere (←) heißt es: velle importat (bedeutet) simplicem appetitum (← sub a) alicuius rei; unde voluntas (Wollen) dicitur esse de fine, qui propter se appetitur. Eligere autem est appetere aliquid propter alterum consequendum; unde proprie est eorum, quae sunt ad finem, th. I. 83. 4 c; und über den Unterschied zwischen velle und intendere (← sub b) heißt es: intendere in hoc differt a velle, quod velle tendit in finem absolute, sed intendere dicit (besagt) ordinem in finem, secundum quod finis est, in quem ordinantur ea, quae sunt ad finem, verit. 22. 13 c; vgl. th. I. II. 12. 5 ob. 3.