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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): via

via

a) Weg, Gang, Lauf im allgemeinen Sinne dieser Wörter: non remanet amplius via, th. I. 1. 8 c; est quasi in quadam via, qua debet tendere ad patriam, ib. 113. 4 c; vgl. ib. II. II. 24. 4 c; secunda via talis est, cg. I. 13; insunt ut in via ad naturam, ib. III. 65.

Zu prius in via generationis & temporis → prior sub a.

Als Arten der via gehören hierher: 1. via apprehensionis (verit. 13. 3 ad 7) = der Weg der Wahrnehmung. 2. v. communis sive publica (regim. 2. 12; Ps. 24 d) = der allgemeine oder öffentliche Weg. 3. v. corporalis & v. spiritualis (th. II. II. 43. 1 c; 3 met. 1 b) = der körperliche und der geistige Weg; vgl. v. intelligibilis & sensus & v. pedum. 4. v. fidei & v. rationis (cg. I. 4) = der Weg des (christlichen) Glaubens und der der Vernunft. 5. v. infinitatis (verit. 2. 9 c) = der Weg der Unendlichkeit. 6. v. intelligibilis & v. sensus (th. I. II. 100. 6 ad 1; cg. III. 143) = der übersinnliche und der sinnliche Weg; vgl. v. corporalis & spiritualis. 7. v. iudicii (verit. 13. 3 ad 7) = der Weg des Urteils. 8. v. meriti & v. orationis (4 sent. 45. 2. 1. 1 c) = der Weg des Verdienstes und der des Gebetes (est differentia inter istas duas vias, . . . quia meritum innititur iustitiae, sed orans impetrat petitum ex sola liberalitate eius, qui oratur, ib.). 9. v. morum & v. pedum (quodl. 1. 7. 14 ob. 3) = der Weg der Sitten und der der Füße oder der Weg des sittlichen Lebens und der mit den Füßen zurücklegbare Weg. 10. v. naturae (cg. I. 20) = der Gang der Natur. 11. v. naturalis cognitionis & v. revelationis (trin. 2. 2. 3 c) = der Weg der natürlichen Erkenntnis und der der Offenbarung. 12. v. pedum, → v. morum. 13. v. persuasiva (1 sent. 31. 1. 2 c) = der Weg der Überredung oder Überzeugung. 14. v. publica, → v. communis. 15. v. rationis, → v. fidei. 16. v. regia (regim. 2. 12) = der königliche Weg. 17. v. sensus, → v. intelligibilis. 18. v. spiritualis, → v. corporalis. 19. v. revelationis, → v. naturalis cognitionis.

b) Weg des Lebens, Reise zum himmlischen Vaterlande, der Gegensatz zu patria (← sub b): cognoscimus Deum in via per similitudinem eius in creaturis resultantem, th. I. 56. 3 c; finis autem viae hominis est mors sua, 2 sent. 7. 1. 2 c; homo in mundo est sicut in via, Ps. 5 e.

Zu beatitudo viae → beatitudo sub a; zu caritas v. → caritas; zu cognitio v. → cognitio sub b; zu contemplatio v. → contemplatio; zu ecclesia secundum statum v. → ecclesia sub a; zu perfectio v. → perfectio sub c; zu status v. → status sub c; zu visio v. → visio sub a.

c) Methode, Verfahren, synonym mit modus (← sub c), processus (← sub b) und ratio (← sub o).

Arten der via in diesem Sinne sind: 1. via abstractionis (th. I. 89. 4 ad 1) = die Methode der Abstraktion. 2. v. affirmationis, v. negationis sive remotionis sive quae est per remotionem, v. causalitatis sive quae est per causalitatem & v. eminentiae sive quae est per eminentiam (cg. I. 14; 1 sent. 22. 1. 2 ob. 2; 35. 1. 1 c; vgl. nom. 7. 4) = die Methode der Bejahung, die der Verneinung, die der Ursächlichkeit und die des Hervorragens, m. a. W. die Methode, nach welcher etwas von einem Dinge bejaht, diejenige, nach welcher etwas von ihm verneint, diejenige, nach welcher etwas von ihm als der Ursache desselben bejaht, und diejenige, nach welcher etwas in Form einer unendlichen Steigerung von ihm bejaht wird. 3. v. assimilationis (cg. III. 25) = die Methode der Verähnlichung. 4. v. causalitatis, → v. affirmationis. 5. v. compositionis & v. resolutionis (cg. II. 100; III. 41; nom. 2. 5; trin. 2. 2. 1 ad 3; 3 phys. 1 b; 2 cael. 4 c; 2 met. 1 e; 5 met. 21 a) = die Methode der Zusammensetzung und die der Auflösung oder die synthetische und die analytische Methode; vgl. v. procedendi ad cognitionem veritatis. 6. v. definitionis & v. demonstrationis (cg. III. 39; trin. 2. 2. 4 c) = die Methode der Definition und die des Beweises, welcher etwas als notwendig wahr seiend dartut. 7. v. demonstrationis, → v. definitionis. 8. v. divisionis & v. inductionis (2 anal. 4 a) = die Methode der Teilung bei Bildung eines Schlusses (proceditur enim via divisionis, cum accepto aliquo communi, quod per multa dividitur, remoto uno concluditur alterum, ib.) und die der Hinaufführung (in welcher per singularia ad universale geschlossen wird, ib.). 9. v. eminentiae, → v. affirmationis. 10. v. inductionis, → v. divisionis. 11. v. inquisitionis sive inventionis & v. iudicii (th. I. 79. 8 c & 9 c; trin. 2. 2. 1 ad 3) = die Methode der Aufsuchung oder Auffindung und die des Urteilens oder der Beurteilung (ratiocinatio humana secundum viam inquisitionis vel inventionis procedit a quibusdam simpliciter intellectis, quae sunt prima principia, et rursus in via iudicii resolvendo redit ad prima principia, ad quae inventa examinat, th. I. 79. 8 c; vgl. 1 anal. 1 a & 35 a). 12. v. inventionis, → v. inquisitionis. 13. v. iudicii, ≈ . 14. v. motus (cg. II. 21) = die Methode der Bewegung. 15. v. negationis, → v. affirmationis. 16. v. procedendi ad cognitionem veritatis (2 met. 1 e) = die Methode zur Erkenntnis der Wahrheit (est autem duplex via procedendi ad cognitionem veritatis. Una quidem per modum resolutionis, secundum quam procedimus a compositis ad simplicia et a toto ad partem, . . . et in hac via perficitur cognitio veritatis, quando pervenitur ad singulas partes distincte cognoscendas. Alia est via compositionis, per quam procedimus a simplicibus ad composita, qua perficitur cognitio veritatis, cum pervenitur ad totum, ib.). 17. v. quae est per causalitatem, → v. affirmationis. 18. v. quae est per eminentiam, ≈ . 19. v. quae est per remotionem, ≈ . 20. v. remotionis, ≈ . 21. v. resolutionis, → v. compositionis. 22. v. speculativa (3 met. 1 b) = die bloß auf das Erkennen abzielende Methode.