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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): cupiditas

cupiditas

Gier, Begierde, Habgier, synonym mit avaritia und concupiscentia (← sub a): secundum quosdam cupiditastripliciter dicitur. Uno modo, prout est appetitus inordinatus divitiarum, et sic est speciale peccatum. Alio modo, secundum quod significat inordinatum appetitum cuiuscumque boni temporalis, et sic est genus omnis peccati; nam in omni peccato est inordinata conversio ad commutabile bonum, ut dictum est. Tertio modo sumitur, prout significat quandam inclinationem naturae corruptae ad bona corruptibilia inordinate appetenda, et sic dicunt cupiditatem esse radicem omnium peccatorum ad similitudinem radicis arboris, quae ex terra trahit alimentum; sic enim ex amore rerum temporalium omne peccatum procedit, th. I. II. 84. 1 c; vgl. ib. 30. 2 ad 2; 77. 5 c & ad 1; II. II. 19. 3 c; 24. 10 ad 2; 2 sent. 5. 1. 3 ad 1; 22. 1. 1 ad 7; 42. 2. 3 ad 1.

Arten der cupiditas sind: 1. cupiditas actualis & c. habitualis (th. II. II. 119. 2 ad 1) = die in eine Tätigkeit bestehende und die zuständliche Begierde. 2. c. aestuans (ib. I. 95. 2 c) = die glühende oder leidenschaftliche Begierde. 3. c. generalis (ib. II. II. 119. 2 ad 1; mal. 8. 1 ad 23) = die allgemeine Begierde (quae est respectu cuiuscumque boni, th. II. II. 119. 2 ad 1; vgl. ib. I. II. 84. 1 c). 4. c. habitualis, → c. actualis. 5. c. venialis peccati (ib. II. II. 24. 10 ad 2) = die in einer lässlichen Sünde bestehende Begierde (quae semper diminuit caritatem, ib.), der Gegensatz zu c. mortalis peccati d. i. der in einer Todsünde bestehenden Begierde (quae mortificat totaliter caritatem, ib.).

daemon sive daemonium

a) Geist: daemon Graece idem est, quod sciens Latine; est etiam nomen commune cuiuslibet intelligentiae et componitur cum calo daemon, quod est bonus daemon, a calo, quod est bonum, et daemon, quasi bonus daemon, somno 1 b; vgl. subst. 19; daemonum quidam boni; quidam mali, th. I. 63. 7 c.

b) guter Geist, Engel: quorundam daemonum, qui sunt custodes circa terram humanarum actionum, th. I. 103. 6 ob. 1; vgl. cg. III. 76.

c) böser Geist, Teufel: daemones res aliquae sunt, th. I. 8. 1 ob. 4; vgl. ib. 36. 1 ob. 1; 51. 1 ob. 1; II. II. 94. 1 c; huiusmodi substantias intellectuales, quas daemones consueto nomine dicimus vel diabolos, esse naturaliter malas, cg. III. 107; daemones non habere corpora naturaliter sibi unita, mal. 16. 1 c; vgl. ib. 1-12; Eph. 2. 1 & 6. 3.

Zu instinctus daemonis → instinctus; zu pactum cum d. → pactum; zu prophetia d. → prophetia; zu providentia d. → providentia; zu revelatio d. → revelatio.

Eine Art des daemon in diesem Sinne ist daemon incubus (quodl. 6. 10. 18 ob. 2) = der (bei Ausübung des ehelichen Aktes) aufliegende Teufel, der Gegensatz zu d. succubus = der (dabei) unten liegende Teufel.

d) Gespenst: dicebant, habere daemones aerea corpora, mal. 16. 1 c; posuerunt, daemones esse animalia animo passiva, ib.; vgl. th. I. 51. 1 ob. 1; cg. III. 120; 2 cael. 13 a; daemones sunt animalia corpore aerea, mente rationalia, animo passiva, tempore aeterna, 5 met. 10 a.

e) Götzenbild: et daemonia, id est idola, quae in templis posita colebantur pro diis, 5 met. 10 a.