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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): defectus

defectus

a) Fehlen, Mangeln, d. i. Nicht-vorhanden-Sein im allgemeinen Sinne des Wortes, synonym mit negatio (← sub b), der Gegensatz zu habitus (← sub b): si vero (defectus) accipiatur negative, sic quaelibet creatura invenitur deficiens, th. I. 12. 4 ad 2; non omnis defectus boni est malum, sed defectus boni, quod natum (←) est et debet haberi, ib. 48. 5 ad 1; vgl. 2 sent. 35. 1. 1 ad 1; defectus rationis (Vernunft) pertinet ad rationem (Wesen) speciei equi vel bovis, ib. I. II. 67. 3 c; defectus omnis secundum privationem aliquam est, cg. II. 25; opiniones antiquorum de defectu maris, 2 meteor. 4 c.

Defectus animae (somno 5 h) = die Geistesabwesenheit.

b) Fehler, Mangel, d. i. Nicht-vorhanden-Sein dessen, was vorhanden sein sollte, synonym mit deficientia (← sub b) und privatio (← sub b), der Gegensatz zu excellentia (← sub c) und perfectio (← sub d): intellectus angeli non habet defectum, si defectus accipiatur privative, ut scilicet careat eo, quod habere debet, th. I. 12. 4 ad 2; vgl. 2 sent. 35. 1. 1 ad 1; th. I. 18. 1 c; II. II. 126. 1 c; cg. I. 3, 26, 28 & 30; 1 anal. 44 c; quae quidem est excellentia et defectus, 5 phys. 3 b; omnis autem impotentia et defectus est praeter naturam, 2 cael. 9 a; defectus incidit praeter intentionem agentis, 2 sent. 34. 1. 3 c; si quid in dictis philosophorum inveniatur contrarium fidei, hoc non est philosophiae, sed magis philosophiae abusus ex defectu rationis, trin. pr. 2. 3 c.

Als Arten des defectus gehören hierher: 1. defectus actionis & d. virtutis (th. I. 49. 1 c & ad 3; I. II. 6. 3 c; cg. II. 25; III. 10) = der Mangel einer Tätigkeit und der einer Kraft. 2. d. activi principii sive agentis & d. recipientis (cg. III. 10; 1 sent. 20. 1. 2 ad 3) = der Mangel des tätigen Prinzips (vgl. d. causae) und der des Aufnehmenden d. i. desjenigen Dinges, welches die Wirkung des tätigen Prinzips in sich aufnimmt; vgl. d. ex parte accipientis. 3. d. agentis, → d. activi principii. 4. d. causae & d. effectus (th. I. 19. 3 ad 4; cg. II. 79) = der Mangel der Ursache (vgl. d. activi principii) und der der Wirkung. 5. d. communis & d. proprius (cg. IV. 52; comp. 1. 226) = der gemeinsame oder allgemeine und der besondere oder eigentümliche Mangel. 6. d. corporalis & d. spiritualis (cg. IV. 52; 3 sent. 15 div.; 4 sent. 2. 1. 1. 1 ad 2) = der körperliche und der geistige Mangel. 7. d. culpabilis sive culpae & d. poenalis sive poenae (cg. IV. 52; 3 sent. 3. 1. 2. 1 c; 15 div.; virt. 4. 4 ad 2; comp. 1. 226) = der Mangel infolge einer Schuld und der infolge einer Strafe. 8. d. culpae, → d. culpabilis. 9. d. effectus, → d. causae. 10. d. ex parte accipientis & d. ex parte dantis (1 sent. 20. 1. 2 ad 3) = der Mangel auf Seite des Empfangenden und der auf Seite des Gebenden; vgl. d. activi principii. 11. d. ex parte dantis, → d. ex parte accipientis. 12. d. naturae sive naturalis & d. voluntarius (cg. III. 10; 3 sent. 15. 1. 1 c; virt. 4. 4 ad 2) = der der Natur eines Dinges anhaftende oder der natürliche und der freiwillige oder mit freiem Willen sich zugezogene Mangel. 13. d. naturalis, → d. naturae. 14. d. poenalis, → d. culpabilis. 15. d. poenae, ≈ . 16. d. proprius, → d. communis. 17. d. puerilis & d. senilis (th. I. 99. 1 ad 4; 2 sent. 20. 2. 1 c) = der Mangel der Kindheit und der des Greisenalters. 18. d. recipientis, → d. activi principii. 19. d. senilis, → d. puerilis. 20. d. spiritualis, → d. corporalis. 21. d. virtutis, → d. actionis. 22. d. voluntarius, → d. naturae.