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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): delectatio

delectatio

Ergötzung, Genuss, Freude im weitern und engern Sinne dieser Wörter, synonym mit gaudium und laetitia (←), der Gegensatz zu dolor (←) und tristitia (← sub a): delectatio ex dilatatione (cordis) nomen accepit, ut laetitia nominetur, th. I. II. 33. 1 a; vgl. ib. c & 31. 3 ad 3; 4 sent. 49. 3. 1. 4 c; delectatio, quae nihil est aliud, quam quietatio appetitus in bono, th. I. II. 2. 6 ad 1; vgl. cg. III. 26; in delectatione duo sunt, scilicet perceptio convenientis, quae pertinet ad apprehensivam potentiam, et complacentia eius, quod offertur ut conveniens, et hoc pertinet ad appetitivam potentiam, in qua ratio (Wesen) delectationis completur, th. I. II. 11. 1 ad 3; licet enim delectatio sit quies quaedam appetitus, considerata praesentia boni delectantis, quod appetitui satisfacit, tamen adhuc remanet immutatio appetitus ab appetibili, ratione cuius delectatio motus quidam est, ib. 31. 1 ad 2; ad delectationem duo requiruntur, scilicet consecutio boni convenientis et cognitio huiusmodi adeptionis. Utrumque autem horum in quadam operatione consistit . . . unde oportet, quod omnis delectatio aliquam operationem consequatur, ib. 32. 1 c; vgl. 4 sent. 49. 3. 2 c; 7 phys. 6 d; obiectum delectationis est bonum apparens conveniens coniunctum (→ bonus sub c), th. I. II. 43. 1 c; vgl. ib. 32. 3 c. duplex est delectatio, una quidem de obiecto actus, alia vero de ipso actu, virt. 4. 1 ad 14; vgl. verit. 15. 4 c; delectatio est quaedam operationis perfectio, . . . perficit enim operationem, sicut pulchritudo iuventutem, cg. I. 90; vgl. ib. III. 26; 2 sent. 38. 1. 2 c; 10 eth. 6 c-g; delectatio est quaedam superfloritio naturae, 4 sent. 49. 3. 1. 1 c; duplex est delectatio. Una, quae praecedit assecutionem finis, et haec est ordinabilis in aliud; potest enim ordinari ad perfectam operationem, inquantum videlicet illa, in quibus delectamur, attentius agimus. Alia delectatio est, quae consequitur assecutionem finis, et illa efficitur per operationem, quae fini coniungit, ib. 1. 2. 2 ad 3; delectatio, quae est in appetitu sensitivo, quaedam passio est, non autem delectatio, quae est in intellectivo, nisi passione large accepta, ib. 3. 1. 1 c; vgl. 3 sent. 27. 1. 2 ad 3; th. I. II. 31. 1 c & 6 c; delectationi autem opponitur dolor, secundum quod delectatio est in sensu exteriori et praecipue in tactu, sed secundum quod est interius, non habet aliud oppositum, quam tristitiam, 4 sent. 49. 3. 1. 4 ad 3; vgl. ib. 3. 1 ad 3.

Über den Unterschied zwischen delectatio & gaudium → gaudium.

Zu magnitudo delectationis → magnitudo sub c.

Arten der delectatio im allgemeinern Sinne des Wortes sind: 1. delectatio actualis sive secundum actum, d. memoriae sive per memoriam & d. spei sive per spem (2 sent. 32. 1. 3 ad 1; 7 phys. 6 d) = die in einer Tätigkeit (der Sinne) bestehende, die durch die Erinnerung und die durch die Hoffnung zustande kommende Ergötzung oder der Genuss einer gegenwärtigen, der einer vergangenen und der einer zukünftigen Sache. 2. d. aliena sive extranea & d. propria sive concomitans (th. I. II. 4. 1 ad 3; 33. 3 c & 4 c; 34. 1 c; 4 sent. 49. 3. 4. 1 ad 2 & 3 ad 4; 7 eth. 12 f; 10 eth. 7 c) = die einem Habitus oder einer Tätigkeit fremde oder äußerliche und die ihnen eigene oder sie begleitende Ergötzung. 3. d. animalis sive innaturalis sive non naturalis & d. naturalis sive connaturalis (th. I. II. 31. 3 c & ad 1; 6 ad 1 & 7 c; 72. 2 c; II. II. 118. 6 ad 1; 123. 8 c; mal. 14. 1 c; 3 eth. 19 d) = die sensitive oder nichtnatürliche und die natürliche Ergötzung (duplex est delectatio. Una quidem animalis, quae consummatur in sola apprehensione alicuius rei ad votum habitae; et haec etiam potest dici delectatio spiritualis, sicut cum aliquis delectatur in laude humana vel in aliquo huiusmodi. Alia vero delectatio est corporalis sive naturalis, quae in ipso tactu corporali perficitur, quae potest etiam dici delectatio carnalis, th. I. II. 72. 2 c). 4. d. apparenter & d. vere sive vera (7 eth. 12 b & c) = die scheinbare oder vermeintliche und die wahre oder wirkliche Ergötzung. 5. d. appetitus intellectivi sive d. secundum intellectum sive intellectus sive intellectualis sive intelligibilis & d. appetitus sensibilis sive sensitivi sive d. sensus sive secundum sensum sive sensibilis sive sensitiva (th. I. II. 2. 6 ad 2; 4. 1 ad 3; 11. 1 ob. 3; 30. 1 c; 31. 4 c & ad 1; 5 c & 6 c; 32. 7 ad 2; cg. I. 72; III. 26, 33 & 48; 2 sent. 33. 2. 1 ad 4; 3 sent. 15. 2. 2. 2 ad 3, 3. 1 c, 2 ob. 3 & ad 3; 4 sent. 49. 3. 1. 1 ad 2 & 2 ad 2) = die Ergötzung des übersinnlichen und die des sinnlichen Teils der Seele oder die übersinnliche und die sinnliche Ergötzung (delectatio intellectus dicitur dupliciter. Uno modo ita, quod sit intellectus quantum ad subiectum et quantum ad obiectum, et haec est illa delectatio, qua intellectus delectatur in hoc, quod intelligit . . . Alio modo delectatio intellectus dicitur quantum ad subiectum, sed non quantum ad obiectum, quia non delectatur per hoc, quod intelligit, sed de aliquo delectabili apprehenso, quando scilicet intellectiva pars delectatur de aliquo, quod in ipsis rebus accidit consonum voluntati, 3 sent. 15. 2. 3. 2 ad 3). 6. d. appetitus sensibilis sive sensitivi, → d. appetitus intellectivi. 7. d. bestialis sive brutorum & d. humana (th. II. II. 159. 2 c; 180. 7 c; cg. IV. 83; 3 eth. 19 m; 7 eth. 4 c & 5 a) = die tierische oder viehische und die menschliche Ergötzung. 8. d. bona sive eligibilis sive laudabilis & d. mala sive prava sive perversa sive inhonesta sive probrosa sive turpis (th. I. II. 34. 1 c; II. II. 35. 1 c; 4 sent. 49. 3. 3. 3 ad 2, 4. 2 c & ad 3 & 3 c; 7 eth. 11 e & m & 12 b; 10 eth. 1 a ­ 4 f) = die gute oder wählenswerte oder lobenswerte und die böse oder schlechte oder unehrenhafte oder schändliche Ergötzung. 9. d. brutorum, → d. bestialis. 10. d. carnalis sive carnis sive corporalis & d. spiritualis (th. I. 13. 10 ob. 2; 63. 2 ad 1; I. II. 2. 6 c; 31. 5 ob. 1 & c; 33. 2 c; 48. 1 c; 72. 2 c; II. II. 45. 2 ob. 2; 52. 4 ob. 3; 118. 6 c & ad 1; 123. 8 c; 180. 7 c; cg. I. 92; III. 27; IV. 54; 4 sent. 49. 3. 4. 1 ad 2 & 5. 1 c; Hebr. 13. 1; 3 eth. 19 d-m) = die fleischliche oder körperliche und die geistartige oder geistige Ergötzung; vgl. d. animalis. 11. d. carnis, → d. carnalis. 12. d. concomitans, → d. aliena. 13. d. connaturalis, → d. animalis. 14. d. contemplationis (th. I. II. 35. 5 c) = die Ergötzung der Beschauung oder die durch die Beschauung eines Gegenstandes bereitete Ergötzung. 15. d. corporalis, → d. carnalis. 16. d. diuturna sive morosa (ib. 31. 2 ad 2; 74. 6 c; 88. 5 ad 2; 2 sent. 24. 3. 4 ob. 3, c & ad 2; mal. 7. 4 ad 2; verit. 15. 4 c) = die andauernde Ergötzung (non dicitur diuturna delectatio propter moram temporis, sed ex consensu rationis deliberatae, 2 sent. 24. 3. 4 ad 2). 17. d. elegibilis, → d. bona. 18. d. exterior sive exterioris actus & d. interior (th. I. II. 74. 7 ob. 3; verit. 15. 4 c) = die äußere und die innere Ergötzung, m. a. W. die durch einen äußern Akt und die durch das Denken an letztern bereitete Ergötzung. 19. d. exterioris actus, → d. exterior. 20. d. extranea, → d. aliena. 21. d. humana, → d. bestialis. 22. d. immixta sive simplex & d. mixta (10 eth. 3 c) = die ungemischte oder einfache und die gemischte Ergötzung. 23. d. immoderata sive inordinata (th. I. II. 34. 1 c & ad 2; 2 sent. 31. 1. 1 ad 3; 4 sent. 49. 3. 4. 1 ad 2; mal. 14. 4 c; verit. 15. 4 c) = die unmäßige oder ungeordnete Ergötzung. 24. d. imperfecta & d. perfecta (7 eth. 12 c & d) = die unvollkommene und die vollkommene Ergötzung. 25. d. inhonesta, → d. bona. 26. d. innaturalis, → d. animalis. 27. d. inordinata, → d. immoderata. 28. d. intellectualis, → d. appetitus intellectivi. 29. d. intellectus, ≈ . 30. d. intelligibilis, ≈ . 31. d. interior, → d. exterior. 32. d. laudabilis, → d. bona. 33. d. mala, ≈ . 34. d. memoriae, → d. actualis. 35. d. mixta, → d. immixta. 36. d. morosa, → d. diuturna. 37. d. mortalis & d. venialis (verit. 15. 4 ad 5) = die tödliche oder todsündliche und die leicht verzeihliche oder eine lässliche Sünde bildende Ergötzung. 38. d. naturalis, → d. animalis. 39. d. non naturalis, ≈ . 40. d. perfecta, → d. imperfecta. 41. d. per memoriam, → d. actualis. 42. d. per spem, ≈ . 43. d. perversa, → d. bona. 44. d. prava, ≈ . 45. d. probrosa, → d. bona. 46. d. propria, → d. aliena. 47. d. secundum actum, → d. actualis. 48. d. secundum intellectum, → d. appetitus intellectivi. 49. d. secundum sensum, ≈ . 50. d. secundum tactum sive tactus (th. I. II. 31. 6 ob. 1 & c; II. II. 141. 4 c) = die Ergötzung des Tastsinnes. 51. d. sensibilis sive sensitiva, → d. appetitus intellectivi. 52. d. sensus, ≈ . 53. d. servilis (ib. II. II. 142. 4 c; 3 eth. 19 m) = die knechtische Ergötzung (id, in quo communicamus cum bestiis, in nobis est servile et naturaliter rationi subiectum, 3 eth. 19 m). 54. d. simplex, → d. immixta. 55. d. spei, → d. memoriae. 56. d. spiritualis, → d. carnalis. 57. d. superflua (7 eth. 4 g) = die überfließende oder übermäßige Ergötzung. 58. d. tactus, → d. secundum tactum. 59. d. turpis, → d. bona. 60. d. venerea sive venereorum (th. I. II. 34. 1 ob. 1; II. II. 20. 4 c; 2 sent. 7. 1. 2 c; mal. 15. 4 c) = die geschlechtliche Ergötzung. 61. d. venialis, → d. mortalis. 62. d. vera sive vere, → d. apparenter. 63. d. visus (th. I. II. 31. 6 c) = die Ergötzung des Gesichtssinnes. 64. d. vitae activae & d. vitae contemplativae (ib. II. II. 182. 1 c; vgl. 4 sent. 49. 3. 5. 3 c) = die Ergötzung des tätigen und die des beschaulichen Lebens. 65. d. vitae contemplativae, → d. vitae activae.

Delectatio est quaedam sensibilis generatio in naturam (7 eth. 11 f; 1 sent. 1. 4. 1 c; 2 sent. 20. 1. 2 ad 3), die Übersetzung der aristotelischen Worte: πᾶσα ἡδονὴ γένεσίς ἐστιν εἰς φύσιν αἰσθητή (Eth. Nic. VII. 12, 1152. b. 13) = die Ergötzung ist eine gewisse wahrnehmbare oder wahrgenommene Erzeugung (generatio, quae sentitur, 1 sent. 1. 4. 1 c), welche auf die Natur eines Dinges d. i. auf etwas Naturgemäßes (naturae conveniens; vgl. 1 sent. 1. 4 c; 2 sent. 20. 1. 2 ad 3) abzielt, m. a. W. das in einem erkenntnisfähigen Wesen stattfindende und von ihm empfundene Hervorbringen von etwas, was seiner Natur zusagt (dum enim aliquid sensibiliter aggeneratur naturae nostrae quasi nobis connaturale, ex hoc delectamur, sicut patet in sumptione cibi et potus, 7 eth. 11 f; conveniens enim adveniens perficit id, cui advenit, et quietat inclinationem in illud; et haec quietatio, secundum quod est percepta, est delectatio, unde Plato [in Philebo c. 32 & 33] dixit, quod delectatio est generatio sensibilis id est cognita in naturam id est connaturalis; unde in his, quae cognitionem non habent, non est delectatio aliquo modo, 3 sent. 27. 1. 2 ad 3). Delectatio non est generatio, sed magis consistit in factum esse (th. I. II. 31. 1 c), oder: Delectatio non in generatione consistit, sed magis in esse generatum (4 sent. 49. 3. 4. 3 ad 2 s. c.) = die Ergötzung besteht nicht so sehr in einem Entstehen oder in einem Entstehenden (wie Plato sagte; ↑), als vielmehr in einem Entstanden-Sein oder in einem Gewordenen (tunc enim res potest habere propriam operationem, quae est delectationis causa, quando iam perfecta est, non autem, quando est imperfecta et in fieri, 4 sent. 49. 3. 4. 3 ad 2 s. c.; vgl. 7 eth. 11 f & 12 d; 10 eth. 3 f & 5 a-g; 1 anal. 41 f).