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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): divisio

divisio

Teilung, Trennung, Abteilung, Einteilung (vgl. dividere sub a), synonym mit discretio (← sub b), distinctio und resolutio (← sub a), der Gegensatz zu commixtio, complexio, compositio (← sub a) und indivisio (←): in Deo non est compositio et divisio, th. I. 16. 5 ob. 1; non veniunt convenienter in unam divisionem, cum non sint unius ordinis, ib. 19. 12 ob. 3; sub divisione hanc conclusionem inducit, cg. I. 13; probatio procedit ex divisione eius, ib. 20; vgl. ib. 58; II. 96; non potest esse compositio et divisio, nisi simplicium apprehensorum, 1 perih. 1 a; vgl. ib. 3 b.

Zu abstrahere per modum divisionis → abstrahere sub I c); zu infinitum d. sive per d. sive secundum d. → infinitus; zu locus a d. → locus sub d; zu verum in d. → verus sub a; zu via d. → via sub c.

Arten der divisio sind: 1. divisio actualis sive in actu (quodl. 1. 10. 21 c; 1 gener. 5 c) = die in Wirklichkeit stattfindende oder bestehende Teilung oder Einteilung. 2. d. communis analogi sive per analogiam & d. univoci (2 sent. 42. 1. 3 c; mal. 7. 1 ad 1) = die Einteilung eines Allgemeinen nach Weise des Analogen (in ea, de quibus dicitur secundum prius et posterius, sicut ens dividitur per substantiam et accidens et per potentiam et actum; et in talibus ratio communis perfecte salvatur in uno, in aliis autem secundum quid et per posterius, mal. 7. 1 ad 1) und die des Gleichartigen (qua dividitur genus univocum in suas species, quae ex aequo participant genus, sicut animal in bovem et equum, ib.). 3. d. communis per analogiam, → d. communis analogi. 4. d. continui (3 phys. 1 b; 6 phys. 1 c & 5 f; 1 gener. 7 c) = die Teilung des Zusammenhängenden. 5. d. essentiae sive per essentiam sive secundum essentiam sive essentialis & d. quantitatis sive per quantitatem sive secundum quantitatem sive quantitativa (1 sent. 24. 1. 1 c & 2 c & 2. 1 ad 2; 37. 1. 2 ad 2; pot. 9. 7 c; 10. 5 c; 3 phys. 12 c) = die Einteilung eines Dinges seiner Wesenheit nach (quae scilicet est per aliquam oppositionem formalem, pot. 9. 7 c; divisio essentialis semper est per differentias, quae per se dividunt aliquod commune, sicut habens pedes per se dividitur per bipes et quadrupes, non autem per album et nigrum, 1 sent. 37. 1. 2 ad 2) und die nach seiner körperlichen Größe (sicut quod est unum continuitate, ib. 24. 1. 1 c). 6. d. essentialis, → d. essentiae. 7. d. formalis sive secundum formam & d. materialis sive secundum materiam (th. I. 30. 3 c; 1 sent. 24. 1. 2 c; pot. 10. 5 c; declar. 4; 3 phys. 12 c) = die formelle Einteilung (quae fit per oppositas vel diversas formas, th. I. 30. 3 c) und die materielle Einteilung (quae fit secundum divisionem continui, ib.). 8. d. in actu, → d. actualis. 9. d. infinita (3 phys. 12 c) = die ins Unendliche gehende Teilung. 10. d. intellectus (th. I. 85. 2 ad 3; 1 anal. 1 a) = die vonseiten der Vernunft stattfindende Teilung oder die Verneinung; vgl. 1 perih. 3 b. 11. d. materialis, → d. formalis. 12. d. per essentiam, → d. essentiae. 13. d. per quantitatem, ≈ . 14. d. per se (cg. III. 72; 4 sent. 41. 1. 2. 2 c) = die Einteilung eines Dinges gemäß seiner selbst oder gemäß seiner Natur und Wesenheit. 15. d. quantitatis, → d. essentiae. 16. d. quantitativa, ≈ . 17. d. recta (pot. 10. 5 c) = die richtige Einteilung. 18. d. secundum essentiam, → d. essentiae. 19. d. secundum formam, → d. formalis. 20. d. secundum materiam, ≈ . 21. d. secundum naturam & d. secundum rationem (3 met. 3 a) = die in der Natur und die in der Vernunft stattfindende Teilung. 22. d. secundum quantitatem, → d. essentiae. 23. d. secundum quid & d. simpliciter (1 sent. 24. 1. 2 c) = die beziehungsweise und die einfachhinige oder die in gewisser Hinsicht und die schlechthin stattfindende Teilung oder Einteilung (divisio autem simpliciter attenditur vel secundum essentiam sive formam, vel secundum quantitatem seu materiam, unde ea, quae differunt secundum essentiam, dicimus esse multa, sicut hominem et lapidem, et similiter duas partes lineae iam divisae dicimus duas lineas. Divisio autem secundum quid est, quae attenditur secundum proprietates rei, sicut dicimus, hominem album esse alium et distinctum a se nigro, et adhuc magis secundum quid in illis, in quibus attenditur diversitas relationum secundum rationem tantum, sicut punctus si diceretur multiplex, secundum quod est principium plurium linearum, ib.). 24. d. secundum rationem, → d. secundum naturam. 25. d. simpliciter, → d. secundum quid. 26. d. univoci, → d. communis analogi.

Nullum divisibile est sua divisio, qua dividitur (6 phys. 5 f) = kein Einteilungsganze ist seine Einteilung (d. i. dasjenige), wodurch es eingeteilt wird. Omnis divisio debet esse per opposita (th. I. II. 35. 8 ob. 3; vgl. ib. I. 5. 6 ob. 2) = jede Einteilung muss (wenn sie richtig sein soll; vgl. d. recta) auf Dingen beruhen, welche einander entgegengesetzt sind; vgl. th. I. 30. 3 c. Unumquodque refugit divisionem sui (2 anal. 5 d) = jedes Ding sträubt sich vor seiner Teilung.