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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): electio

electio

a) Auswahl, Wahl (vgl. eligere), der Gegensatz zu voluntas (← sub d): electio importat (bedeutet) segregationem quandam, 1 sent. 41. 1. 1 c; electio nihil aliud est, quam duobus propositis alterum alteri praeoptare, 2 sent. 24. 1. 2 ob. 4; electio substantialiter (ihrer Wesenheit nach) non est actus rationis, sed voluntatis; perficitur enim electio in motu quodam animae ad bonum, quod eligitur, unde manifeste actus est appetitivae potentiae, th. I. II. 13. 1 c; vgl. ib. I. 83. 3 c; electio non est actus voluntatis absolute, sed in ordine ad intellectum ordinantem, 1 sent. 41. 1. 2 ad 1; electio consequitur sententiam vel iudicium, quod est sicut conclusio syllogismi operativi, unde illud cadit sub electione, quod se habet ut conclusio in syllogismo operabilium, ib. I. II. 13. 3 c; vgl. ib. I. 60. 2 ob. 1; 63. 3 ob. 3; videtur, quod electio consilium consequens semper ex necessitate proveniat, 1 perih. 14 f; electio autem non est de fine, sed de his, quae sunt ad finem, th. I. 82. 1 ad 3; voluntas (Wollen) eius, quod est ad finem, dicitur electio, ib. I. II. 12. 4 ob. 3; electio est eorum, quae sunt ad finem, praesupposito fine, ib. II. II. 11. 1 c; electio enim est eorum, quae sunt ad finem, non autem ultimi finis, cg. IV. 95; electio . . . non est finis ultimi, qui unicuique naturaliter est determinatus, sed tantum eorum, quae sunt ad finem, ad quem per plura media devenire potest, licet quaedam sint convenientiora, quae eliguntur, 1 sent. 41. 1. 1 c; quia in electione fit divisio unius ab altero, electio prohaeresis dicitur, 4 sent. 13. 2. 1 c; vgl. 9 met. 4 e; electio nihil aliud est, quam desiderium eorum, quae sunt in nostra potestate, ex consilio proveniens (ἡ προαίρεσις ἃν έἴη βουλευτικὴ ὄρεξις τῶν ἐφ᾽ ἡμῖν, Aristoteles: Eth. Nic. III. 5, 1113. a. 10-11), 3 eth. 9 d; vgl. ib. 5 a ­ 6 h; verit. 22. 15 a & c.

Über den Unterschied zwischen electio & intentio → intentio sub b.

Zu agere per electionem voluntatis → agere sub a; zu ignorantia e. & malae e. → ignorantia sub a; zu iudicium e. → iudicium sub d; zu libertas e. → libertas sub b; zu mutabilis secundum e. → mutabilis; zu operari per e. → operari; zu peccare ex e. → peccare sub b; zu potestas propriae e. → potestas sub c; zu velle per e. → velle sub a.

Als Arten der electio gehören hierher: 1. electio bona sive recta & e. mala (th. I. II. 56. 4 ad 4; 57. 5 c; 58. 4 c; cg. I. 83; III. 85) = die gute oder richtige und die schlechte Wahl. 2. e. canonica (quodl. 5. 11. 22 c) = die den Satzungen der Kirche entsprechende Wahl. 3. e. de Deo dicta sive divina (1 sent. 41. 1. 1 c & 2 ad 1) = die göttliche Wahl oder Auserwählung (electio enim divina est, qua aliqui ex ordine suae sapientiae ordinantur ad finem beatitudinis, ib.). 4. e. divina, → e. de Deo dicta. 5. e. mala, → e. bona. 6. e. recta, ≈ .

Electio est appetitus praeconsiliati (th. I. 59. 3 ob. 1; I. II. 14. 1 c; II. II. 47. 1 ad 2; III. 18. 4 ob. 2; 2 sent. 24. 1. 3 c; 6 eth. 2 e & k), die nicht ganz getreue Übersetzung des aristotelischen Textes: ἡ δὲ προαίρεσις ὄρεξις βουλευτική (Eth. Nic. VI. 1139. a. 23) = die Wahl ist das Begehren nach etwas vorher Überlegtem oder das Begehren nach demjenigen, was vorher Gegenstand der Überlegung war (inquantum scilicet appetitus accipit, ut praeconsiliatum est, 6 eth. 2 e; vgl. 3 eth. 9 d); mit Rücksicht hierauf wird die electio auch desiderium consiliabile (→ desiderium sub a) genannt. Electio vel est intellectus appetitivus vel appetitus intellectivus (th. I. 83. 3 c; I. II. 13. 1 c; 2 sent. 24. 1. 3 c; verit. 22. 15 c), die Übersetzung der aristotelischen Stelle: ἢ ὀρεκτικὸς νοῦς ἡ προαίρεσις ἢ ὄρεξις διανοητική (Aristoteles: Ibidem, VI. 2, 1139. b. 4-5) = die Wahl ist entweder die begehrende Vernunft oder das vernünftige Begehren; vgl. appetitus sub a. Weshalb die electio beide Namen trägt, erhellt aus Folgendem: in nomine electionis importatur (ist enthalten) aliquid pertinens ad rationem sive intellectum et aliquid pertinens ad voluntatem . . . Quandocumque autem duo concurrunt ad aliquid unum constituendum, unum eorum est ut formale respectu alterius. Unde Gregorius Nyssenus dicit, quod electio neque est appetitus secundum seipsam, neque consilium solum, sed ex his aliquid compositum. Sicut enim dicimus, animal ex anima et corpore compositum esse, neque vero corpus esse secundum seipsum, neque animam solam, sed utrumque, ita et electionem, th. I. II. 13. 1 c; vgl. ib. 14. 1 ad 1; 17. 1 c.

b) göttliche Auserwählung (= electio divina; vgl. sub a): praedestinatio secundum rationem (ihrem Begriffe nach) praesupponit electionem et electio dilectionem . . . Electio autem, inquantum hoc bonum aliquibus prae aliis vult, th. I. 23. 4 c; vgl. ib. 3 c; ad ea, quae ex sola Dei voluntate dependent, sicut praedestinatio, electio, iustificatio et alia huiusmodi, cg. III. 59; vgl. ib. 163; 1 sent. 41. 1. 1 c & 2 c & ad 1.

Arten der electio in diesem Sinne sind: 1. electio aeterna & e. temporalis (1 sent. 41. 1. 1 c) = die ewige und die zeitliche oder die von Ewigkeit her und die in der Zeit stattfindende Auserwählung. 2. e. gratuita (th. I. II. 98. 4 c) = die aus reiner Gnade hervorgehende Auserwählung. 3. e. praedestinationis aeternae & e. praesentis iustitiae (Eph. 1. 2) = die Auserwählung zur ewigen Vorherbestimmung und die zur gegenwärtigen Gerechtigkeit. 4. e. praesentis iustitiae, → e. praedestinationis aeternae. 5. e. temporalis, → e. aeterna.