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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): existo

existo (existere)

da sein, d. i. außerhalb des Denkens der Vernunft sein, das aristotelische ἔξω εἶναι (Metaph. XII. 8, 1065. a. 24), synonym mit esse reale (→ esse) und subsistere (← sub b), der Gegensatz zu esse in anima sive esse intentionale (→ esse): qui erant indocti existentium, id est circa entia naturalia et sensibilia, 1 gener. 3 h; Deus non sic dicitur non existens, quasi nullo modo sit existens, sed quia est supra omne existens, inquantum est suum esse, th. I. 12. 1 ad 3; ut per non existentia intelligamus non ea simpliciter, quae penitus non sunt, sed ea, quae sunt in potentia et non in actu, ib. 5. 2 ad 2.

Über das Verhältnis zwischen existere & essentia gilt das Nämliche, was über das Verhältnis von esse & essentia gesagt wurde; vgl. essentia sub a.

Zu actus existendi → actus sub b; zu forma per se e. → forma sub b; zu sapientia e. → sapientia sub a; zu species per se e. → species sub f.

Arten des existere sind: 1. existere actu (verit. 14. 11 c) = in Wirklichkeit oder im Zustande der Wirklichkeit da sein, nicht im Zustande der Möglichkeit. 2. e. essentialiter & e. radicaliter (4 sent. 45. 2. 2. 1 c) = der Wesenheit nach und der Wurzel oder dem Ansatze nach da sein. 3. e. incommunicabiliter (th. I. 30. 4 ad 2) = auf nicht mitteilbare Weise da sein. 4. e. per se (ib. 75. 2 ad 2; cg. I. 21 & 22) = für sich, nicht in einem andern sein (per se existens quandoque potest dici aliquid, si non sit inhaerens, ut accidens vel ut forma materialis, etiamsi sit pars, sed proprie et per se subsistens dicitur, quod neque est praedicto modo inhaerens, neque est pars, secundum quem modum oculus aut manus non posset dici per se subsistens, th. I. 75. 2 ad 2). 5. e. radicaliter, → e. essentialiter.

Ubi unum sufficit, aliud superflue existit (ib. 62. 7 ob. 2) = wo eine Ursache ausreicht, ist jede andre überflüssig; vgl. fieri, natura und plus.