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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): ago

ago (agere)

a) tätig sein, tun, handeln, wirken (vgl. agens), synonym mit facere (← sub a), der Gegensatz zu pati (← sub a): agere autem, quod nihil est aliud, quam facere aliquid actu, est per se proprium actus, inquantum est actus, th. I. 115. 1 c; agere nihil aliud est, quam facere aliquid actu, quod quidem est per formam, cg. I. 23; agere vero nihil aliud est, quam communicare illud, per quod agens est actu, secundum quod est possibile, pot. 2. 1 c.

Zu intelligentia agens → intelligentia sub a; zu medium a. → medium sub b; zu potentia ad a. → potentia sub a; zu principium agendi, principium agens & principium a. propter finem → principium; zu sensus a. → sensus sub c.

Als Arten des agere gehören hierher: 1. agere abusive & a. proprie (mal. 2. 11 c & ad 7) = in missbräuchlichem oder uneigentlichem und in eigentlichem Sinne des Wortes tätig sein (dicitur autem proprie quidem agere ipsum agens, quod actum producit, abusive autem id, quo agens agit, sicut proprie quidem pictor facit album parietem, sed quia facit album per albedinem, consuevit etiam dici, quod albedo facit album, ib. 11 c). 2. a. a casu & a. a fortuna (th. I. 116. 1 c) = zufällig tätig sein; vgl. casus sub c. 3. a. a fortuna, → a. a casu. 4. a. a necessitate sive ex necessitate sive in necessitate sive per necessitatem sive per necessitatem naturae sive per naturam & a. per intellectum sive per intellectum et voluntatem sive per voluntatem sive per arbitrium voluntatis sive per electionem voluntatis (th. I. 15. 1 c; 19. 4 ob. 1; cg. II. 23 & 25; III. 2, 73 & 75) = mit Naturnotwendigkeit oder zufolge eines Naturtriebes und mit Vernunft oder mit Vernunft und freiem Willen oder gemäß der freien Entscheidung oder Wahl des Willens tätig sein. 5. a. consequenter & a. primo (mal. 2. 11 c) = danach oder nach etwas und an erster Stelle tätig sein. 6. a. effective sive efficienter, a. formaliter & a. per modum causae finalis (th. I. 48. 1 ad 4; 88. 1 c; III. 48. 6 ob. 2; 2 sent. 26. 1. 2 ad 4; vgl. mal. 5. 5 ad 16) = nach Weise der wirkenden (vgl. unten a. per modum efficientiae), nach Weise der formalen und nach Weise der Zweckursache tätig sein (aliquid agere dicitur tripliciter. Uno modo formaliter, eo modo loquendi, quo dicitur albedo facere album. Alio modo dicitur aliquid agere effective, sicut pictor dicitur facere album parietem. Tertio modo per modum causae finalis, sicut finis dicitur efficere movendo efficientem, th. I. 48. 1 ad 4). 7. a. efficienter, → a. effective. 8. a. ex necessitate, → a. a necessitate. 9. a. formaliter, → a. effective. 10. a. in necessitate, → a. a necessitate. 11. a. per accidens & a. per se (ib. ad 4; 75. 2 ad 2; 76. 1 c; mal. 2. 11 c; verit. 27. 4 c) = nach Weise des nebenbei Seienden oder des Indirekten (dicitur . . . per accidens, sicut dicitur, quod album aedificat, quia accidit aedificatori esse album, th. I. 76. 1 c; per accidens autem agit, quod agit removendo prohibens, sicut . . . per accidens illuminat domum, qui aperit fenestram, quae erat obstaculum luminis, mal. 2. 11 c) und gemäß seiner selbst und seiner eigenen Natur oder als solches tätig sein (malum non agit aliquid per se, id est secundum quod est privatio quaedam, th. I. 48. 1 ad 4; per se quidem agit, quod agit secundum propriam formam, . . . sicut per se illuminat domum sol, mal. 2. 11 c; dicitur per se agere, quod agit per aliquam formam sibi inhaerentem per modum naturae completae, sive habeat illam formam a se sive ab alio, aut naturaliter aut violenter, per quem modum dicuntur illuminare sol et luna, calefacere ignis et ferrum ignitum et aqua calefacta, verit. 27. 4 c). 12. a. per intellectum sive per intellectum et voluntatem, → a. a necessitate. 13. a. per modum causae finalis, → a. effective. 14. a. per modum efficientiae, a. per modum meriti, a. per modum satisfactionis, a. per modum redemptionis & a. per modum sacrificii (th. III. 48. 6 ad 3) = nach Weise des Bewirkens (vgl. oben a. effective), nach der des Verdienens, nach der der Genugtuung, nach der der Erlösung und nach der des Opfers tätig sein. 15. a. per modum meriti, → a. per modum efficientiae. 16. a. per modum redemptionis, ≈ . 17. a. per modum sacrificii, ≈ . 18. a. per modum satisfactionis, ≈ . 19. a. per naturam, → a. a necessitate. 20. a. per necessitatem, ≈ . 21. a. per necessitatem naturae, ≈ . 22. a. per se, → a. per accidens. 23. a. per voluntatem, → a. a necessitate. 24. a. petitorio & a. possessorio (4 sent. 41 exp.) = petitorisch und possessorisch tätig sein, d. i. eine Eigentumsklage und eine Besitzstörungsklage tätigen. 25. a. possessorio, → a. petitorio. 26. a. primo, → a. consequenter. 27. a. proprie, → a. abusive. 28. a. secundum partem & a. secundum se totum (th. I. 76. 1 c) = gemäß einem seiner Teile und nach seiner Ganzheit oder teilweise und ganz tätig sein (dicitur enim movere aliquid aut agere vel secundum se totum, sicut medicus sanat, aut secundum partem, sicut homo videt per oculum, ib.). 29. a. secundum quid & a. simpliciter (1 perih. 5 e) = in gewisser Hinsicht oder beziehungsweise und einfachhin oder schlechtweg tätig sein. 30. a. secundum se totum, → a. secundum partem. 31. a. simpliciter, → a. secundum quid. 32. a. ut praeeligens & a. ut ratiocinans (th. I. 19. 4 ob. 1) = als Wählendes und als Überlegendes oder wählend und überlegend tätig sein. 33. a. ut ratiocinans, → a. ut praeeligens.

Agens agendo aliquid actu facit, → agens. Agens omne propter finem agit, ≈ .Agere non est accidentium, sed substantiarum (3 sent. 28. 1. 1 c), oder: agere non est, nisi rei per se subsistentis (4 sent. 12. 1. 2 c) = das Tätig-Sein oder Wirken ist nicht Sache der Akzidenzien, sondern die der Substanzen oder der für sich und nicht in einem andern existierenden Dinge; vgl. actiones sive actus sunt suppositorum unter actio sub a & actus sub a. Agere sequitur ad esse in actu (cg. III. 69), oder: esse est prius natura, quam agere (th. III. 34. 2 ad 1) = das Tätig-Sein folgt auf das Wirklich-Sein oder das Dasein eines Dinges ist der Natur nach früher, als sein Wirken (non tamen est prius tempore, sed simul, cum agens habet esse perfectum, incipit agere, nisi sit aliquid impediens, sicut ignis simul, dum generatur, incipit calefacere et illuminare, ib.). Agit unumquodque ratione formae (cg. I. 43) = jedes Ding ist tätig auf Grund und gemäß seiner Form; vgl. omne agens agit per suam formam unter agens. Eius est agere, cuius est esse (ib. II. 50) = wem das Dasein zukommt, dem auch das Tätig-Sein, nämlich den Substanzen; vgl. oben: Agere non est accidentium etc. Esse est prius natura, quam agere, ↑: Agere sequitur ad esse etc. Nihil agit, nisi secundum suam speciem (ib. II. 49), oder: nihil agit ultra suam speciem (th. III. 79. 2 ob. 3; cg. III. 84; 2 sent. 13. 1. 3 ob. 7), oder: nulla res potest agere ultra suam speciem (th. I. II. 112. 1 c; vgl. cg. III. 85) = kein Ding ist tätig über die Grenzen seiner Art und deren Tätigkeiten hinaus, es sei denn, dass es als werkzeugliche Ursache tätig ist, per quem modum aliquid potest agere ultra suam speciem, non quasi virtute propria, sed virtute principalis agentis, th. III. 77. 3 ad 3. Nihil agit, nisi secundum quod est actu, → actus sub b. Nihil agit ultra suam speciem, ↑: Nihil agit, nisi secundum etc. Nihil agit ultra suam virtutem (ib. I. II. 114. 2 c; vgl. ib. 109. 3 ad 2) = kein Ding ist über seine Kräfte hinaus tätig; vgl. nulla virtus activa agit ultra suum genus unter virtus sub a. Non quaecumque apta nata sunt agere et pati ad invicem, sed solum illa, quae sunt contraria vel habent contrarietatem (1 gener. 19 d) = nur diejenigen Dinge sind von Natur aus geeignet, aufeinander einzuwirken, welche entweder ihrer Substanz nacheinander entgegengesetzt sind oder entgegengesetzte Akzidenzien an sich tragen. Nulla res potest agere ultra suam speciem, ↑: Nihil agit, nisi secundum etc. Nullum agens corporale efficienter agit nisi per contactum, → agens. Omne agens agit, inquantum actu est, → actus sub b. Omne agens agit sibi simile, → agens. Omne agens assimilat sibi patiens, ≈ . Omne, quod agit, potens est agere (cg. II. 7) = alles, was tätig ist, besitzt auch das entsprechende Vermögen dazu. Unumquodque agit secundum quod est actu, → actus sub b.

b) tun, handeln im Sinne einer immanenten Tätigkeit, der Gegensatz zu facere (← sub b): agere autem est actus permanens in ipso agente, sicut videre, velle et huiusmodi, th. I. II. 57. 4 c.

c) bewirken, zustande bringen, vollbringen im Sinne einer transienten Tätigkeit, synonym mit facere (← sub b): cum maiori solemnitate agitur, th. III. 83. 4 c; hoc sacramentum agitur, cg. IV. 62; vgl. ib. 63 & 64; agit rerum similitudines, quodl. 8. 2. 3 c.

Zu malitia acta → malitia sub c.

d) in Tätigkeit setzen, treiben, antreiben: eius autem proprie est agere, quod habet dominium sui actus, quod autem non habet dominium sui actus, magis agitur, quam agat, 2 phys. 10 b; movere seipsam vel agere se quocumque modo ad operationem, th. I. 18. 2 c; magis aguntur, quam agant, ib. 60. 1 ob. 2; semper aguntur quasi ab alio, ib. II. II. 64. 1 ad 2; agit enim quasi ab alio actum, non quasi seipsum agens, cg. II. 23; a Spiritu sancto filii Dei aguntur, ib. IV. 22.

Zu potentia agens et acta → potentia sub b.

(Animalia) magis aguntur, quam agant (ib. II. 60), oder: Irrationalia magis aguntur adoperandum, quam seipsa agant (ib. 76) = die Tiere oder die unvernünftigen Wesen werden zu ihren Tätigkeiten mehr angetrieben, als sie sich selbst antreiben. Sicut aliquid agitur naturaliter, sic aptum natum est agi (2 phys. 13 b), oder: Sicut agitur unumquodque cursu naturae, ita natum est agi (cg. III. 112), oder: Unumquodque, sicut agitur naturaliter, sic aptum natum est agi (th. I. 60. 5 c), die Übersetzung des aristotelischen Textes: ὡς πράττεται, οὕτω πέφυκε (Phys. II. 8, 199. a. 9-10) = wie ein Ding auf natürliche Weise oder dem Lauf der Natur gemäß sich betätigt, so ist es auch von Natur aus zur Tätigkeit angelegt.

e) handeln, verhandeln, abhandeln: de actibus et habitibus intellectivae partis agetur, th. I. 84 pr.; cum de actibus et potentiis animae ageretur, ib. 107. 1 c; cum de missione divinarum personarum ageretur, ib. 112. 1 c.

f) zubringen, führen: quod quidem non potest, dum haec vita agitur, perfecte curari, 4 sent. 23. 1, 2. 1 c.