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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): fortuna

fortuna

a) Zufall im weitern und engern Sinne des Wortes, die τύχη des Aristoteles.

Im weitern Sinne des Wortes ist fortuna synonym mit casus & per se vanum (← sub c) und bezeichnet jede partikuläre Ursache, welche und insofern sie etwas hervorbringt, worauf sie selbst nicht abzielte, was also mit ihrem Wirken oder mit ihrer Wirkung bloß so nebenbei verbunden ist und deshalb auch nur in seltenen Fällen vorkommt: quae sunt a fortuna, . . . non eveniunt per se, sed per accidens et praeter intentionem, 1 anal. 42 a; quod est a fortuna, neque est necessarium, neque est sicut frequenter, sed accidit ut in paucioribus, ib.; quod dicitur a fortuna fieri, non est intentum tanquam finis, sed praeter intentionem accidit, 2 anal. 9 l; cum huiusmodi, quae scilicet a proposito sunt, propter aliquid et in minori parte fiunt a causa secundum accidens, tunc dicimus ea esse a fortuna, 2 phys. 8 d; dicitur fortuna esse causa per accidens ex eo, quod effectui aliquid coniungitur per accidens, utpote si fossurae sepulcri adiungatur per accidens inventio thesauri, ib.; vgl. ib. e & f; fortuna maxime dicitur causa per accidens ex parte effectus, prout scilicet aliquid dicitur esse causa eius, quod accidit effectui, ib. 9 d; quod est a casu vel a fortuna, neque sicut semper neque sicut frequenter aut est aut fit, 1 cael. 29 f; fortuna est causa per accidens praeter intentionem agentis, sub qua etiam comprehenditur casus, 3 eth. 7 i.

In seinem engern Sinne ist fortuna der Gegensatz zu casus (← sub c) und bezeichnet eine vernünftige partikuläre Ursache, welche und insofern sie etwas hervorbringt, was sie nicht beabsichtigte, was also bloß nebenbei mit ihrem Wirken oder mit ihrer Wirkung verbunden ist und deshalb auch nur in seltenen Fällen vorkommt: his tantum convenit agere a fortuna, quae habent intellectum, 2 phys. 8 f; fortuna est causa per accidens in his, quae fiunt secundum propositum propter finem in minori parte, ib.; propter hoc, quod fortuna non est nisi in his, quae voluntario agunt, inde est, quod neque inanimatum, neque puer, neque bestia, cum non agant voluntarie quasi liberum arbitrium habentes, . . . non agunt a fortuna, ib. 10 c; a fortuna dicimus illa fieri tantum de numero eorum, quae fiunt a casu, quaecumque accidunt in habentibus propositum, ib. e; eorum, quae sunt a casu, causa est intrinseca, sicut eorum, quae sunt a natura, eorum vero, quae sunt a fortuna, causa est extrinseca, sicut et eorum, quae sunt a proposito, ib. g; fortuna et casus sunt quasi defectus et privationes naturae et artis, nam fortuna est intellectus agens praeter intentionem et casus natura agens praeter intentionem, 12 met. 3 c; vgl. 6 met. 3 c; 7 met. 6 a; 11 met. 8 g-l; th. I. 116. 1 c; cg. III. 74 & 92.

Zu aequivocus per fortunam → aequivocus sub a; zu agere a f. → agere sub a; zu bonum f. → bonus sub c; zu fieri a f. → fieri.

Als Arten der fortuna gehören hierher: fortuna bona & f. mala (th. I. II. 109. 2 ad 1; 2 sent. 36. 1. 4 c; 2 phys. 9 e; 2 cael. 2 m; 11 met. 8 k; 9 eth. 10 f & 13 a, d & k) = der gute oder glückliche und der böse oder unglückliche Zufall.

A fortuna nihil fit (2 phys. 9 b) = nichts geschieht durch Zufall (cum enim fortuna sit causa per accidens, sequitur, quod a fortuna sit aliquid per accidens; quod autem est per accidens, non est simpliciter; unde sequitur, quod fortuna simpliciter nullius sit causa, ib.). Scientia non est eorum, quae sunt a fortuna (1 anal. 42 a; vgl. 11 met. 8 b-e) = über das Zufällige gibt es keine Wissenschaft.

b) guter Zufall, Zufallsglück, Glück, Glücksgut: secundum fortunam et felicitatem, th. I. 20. 2 ad 3; quam virtus potest habere absque exteriori fortuna, ib. II. II. 134. 3 ad 4; et exteriori fortuna potiri, cg. III. 141; secundum enim illos, qui felicitatem in bonis exterioribus consistere putant, felicitas est idem fortunae, 2 phys. 10 b.