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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): amicitia

amicitia

a) Freundschaft im Sinne eines Habitus: amabile quod est obiectum amationis (←), a qua dicitur amicitia, 8 eth. 2 a; amicitia non potest haberi nisi ad rationales creaturas, in quibus contingit esse redamationem et communicationem (Verkehr) in operibus vitae et quibus contingit bene evenire vel male secundum fortunam et felicitatem, sicut et ad eas proprie benevolentia est, th. I. 20. 2 ad 3; oportet ad rationem (Wesen) amicitiae, quod per eam aliqui sibi bene velint ad invicem, et quod hoc non lateat eos, et quod hoc sit propter unum aliquod praedictorum, scilicet propter bonum vel delectabile vel utile, 8 eth. 2 i; non quilibet amor habet rationem amicitiae, sed amor, qui est cum benevolentia, quando scilicet sic amamus aliquem, ut ei bonum velimus. Si autem rebus amatis non bonum velimus, sed ipsum earum bonum nobis velimus, sicut dicimur amare vinum aut equum aut aliquid huiusmodi, non est amor amicitiae, sed cuiusdam concupiscentiae; ridiculum enim est, dicere, quod aliquis habeat amicitiam ad vinum vel ad equum. Sed nec benevolentia sufficit ad rationem amicitiae, sed requiritur quaedam mutua amatio, quia amicus est amico amicus; talis autem mutua benevolentia fundatur super aliqua communicatione, th. II. II. 23. 1 c; vgl. 8 eth. 2 f; amicitia vero addit duo (super amorem), quorum unum est societas quaedam amantis et amati in amore, ut scilicet mutuo se diligere sciant, aliud est, ut ex electione operentur, non tantum ex passione, unde dicit Philosophus (Eth. Nic. VIII. 7, 1157. b. 28 sq.), quod amicitia similatur habitui, amatio autem passioni, 3 sent. 27. 2. 1 c; de ratione amicitiae est, quod amans velit impleri desiderium amati, inquantum vult ei bonum et perfectionem, propter quod dicitur, quod amicorum est idem velle, cg. III. 95; vgl. th. I. 60. 3 c; I. II. 65. 5 c; II. II. 25. 7 c; cg. III. 124; 8 eth. 9 a-l; quod amicitia non solum dicatur secundum actum, sed etiam secundum habitum, 8 eth. 5 g; vgl. ib. a.

Zu amor amicitiae → amor sub a; zu bonum a. → bonus sub c; zu debitum a. → debitus sub a; zu dilectio a. → dilectio sub a; zu voluntas a. → voluntas sub c.

Als Arten der amicitia gehören hierher: 1. amicitia caritatis (th. II. II. 26. 2 c) = die Freundschaft der Liebe zu Gott oder die Freundschaft des Menschen mit Gott (amicitia hominis ad Deum, ib. 23. 5 c; 8 eth. 12 o). 2. a. cognata sive cognatorum sive consanguineorum (th. II. II. 23. 5 c; 8 eth. 12 b & d) = die Freundschaft der Blutsverwandten. 3. a. commilitantium (th. II. II. 26. 8 c) = die Freundschaft der Kriegsgefährten. 4. a. concivium sive politica (ib. 2 c; virt. 2. 7 c; 8 eth. 12 c; 9 eth. 6 e) = die Freundschaft der Mitbürger. 5. a. coniugalis & a. fraterna (8 eth. 12 l, m & t) = die Freundschaft der Ehegatten und die der Geschwister. 6. a. connutritiva sive hetaerica (ib. b & m) = die Freundschaft der zusammen Aufgewachsenen oder Jugendgefährten. 7. a. consanguineorum, → a. cognata. 8. a. delectabilis, a. honesti sive honesta & a. utilis (th. I. II. 26. 4 ob. 3; 31. 6 ob. 3; II. II. 23. 1 ob. 3 & ad 3; 3 sent. 27. 2. 2 ad 1; virt. 2. 8 ad 16 & 11 ad 6; 8 eth. 3-7) = die Freundschaft des Angenehmen, die des Ehrenvollen und die des Nützlichen (vgl. bonum delectabile unter bonus sub b), m. a. W. die Freundschaft, bei welcher der Freund wegen der Annehmlichkeit des Umgangs mit ihm, diejenige, bei welcher er um seiner selbst willen, und diejenige, bei welcher er wegen eines durch ihn zu erlangenden Vorteils geliebt wird; vgl. a. imperfecta. 9. a. fraterna, → a. coniugalis. 10. a. hetaerica, → a. connutritiva. 11. a. honesta sive honesti, → a.delectabilis. 12. a. imperfecta & a. perfecta (virt. 2. 4 ad 11; 8 eth. 3 a & b, 6 b-d & g) = die unvollkommene und die vollkommene Freundschaft, so genannt, weil der Freund bei ersterer auf unvollkommene Art d. i. um etwas Andern willen und bei letzterer auf vollkommene Art d. i. um seiner selbst willen geliebt wird; vgl. a. delectabilis. 13. a. inter aequales & a. inter inaequales (8 eth. 6 n & 7 a) = die Freundschaft unter Gleichen und die unter Ungleichen; vgl. nom. 4. 9. 14. a. inter inaequales, → a. inter aequales. 15. a. liberalis & a. servilis (cg. III. 124; 8 eth. 6 g) = die Freundschaft des Freien oder Freigeborenen und die des Sklaven oder Unfreien. 16. a. materna & a. paterna (8 eth. 11 c & e, 12 f & i) = die mütterliche und die väterliche Freundschaft oder die Freundschaft der Mutter und die des Vaters zu den Kindern. 17. a. naturalis (cg. III. 135/136; virt. 2. 7 c) = die natürliche oder naturgemäße Freundschaft. 18. a. paterna, → a. materna. 19. a. per accidens & a. per se (8 eth. 3 b, l & m) = die Freundschaft gemäß etwas nebenbei Seiendem eines Dinges und die Freundschaft gemäß ihm selbst, m. a. W. die Freundschaft zu jemanden wegen etwas ihm nebenbei Zukommenden und die Freundschaft zu ihm um seiner selbst willen (tam illi, qui amant propter utile, amant propter bonum, quod eis provenit, quam etiam illi, qui amant propter delectationem, amant propter delectabile, quod percipiunt, et ita non amant amicum secundum id, quod ipse in se est, sed secundum id, quod accidit ei, scilicet secundum quod est utile vel delectabile; unde patet, quod huiusmodi amicitiae non sunt amicitiae per se, sed per accidens, quia non amatur homo secundum id, quod ipse est, sed secundum quod aliquid exhibet secundum utilitatem vel delectationem, ib. b). 20. a. peregrinantium sive peregrinorum (th. II. II. 23. 5 c; 8 eth. 3 f) = die Freundschaft der Reisegefährten oder Wallfahrer. 21. a. perfecta, → a. imperfecta. 22. a. per se, → a. per accidens. 23. a. politica, → a. concivium. 24. a. principalis (8 eth. 3 k-t) = die hauptsächlichste oder vorzüglichste Freundschaft (quae est propter bonum virtutis, ib. k). 25. a. regalis (ib. 11 b, c & e) = die königliche Freundschaft oder die Freundschaft des Königs zu einem seiner Untertanen. 26. a. secundum superabundantiam sive a. superabundantiae (ib. 7 a-g & 11 b) = die Freundschaft nach Weise des Überfließens oder Überragens (inquantum scilicet una persona excedit aliam, sicut amicitia, quae est patris ad filium et universaliter senioris ad iuniorem, et vir ad uxorem et universaliter omnis, qui habet imperium super aliquem, ad eum, super quem habet imperium, ib. 7 a). 27. a. superabundantiae, → a. secundum superabundantiam. 28. a. servilis, → a. liberalis. 29. a. utilis, → a. delectabilis.

b) Freundschaft im Sinne eines Aktes, Freundschaftserweis, Freundschaftsbezeigung: primo distinguit amicitiam per habitum et actum, 8 eth. 5 a; quod amicitia non solum dicatur secundum actum, sed etiam secundum habitum, ib. g.

c) Freundlichkeit, Leutseligkeit, synonym mit affabilitas (←): oportet hominem convenienter ad alios homines ordinari in communi conversatione (← sub a) tam in factis quam in verbis, ut scilicet ad unumquemque se habeat, secundum quod decet; et ideo oportet esse quandam specialem virtutem, quae hanc convenientiam ordinis observet, et haec vocatur amicitia sive affabilitas, th. II. II. 114. 1 c; vgl. ib. ad 1; 168. 4 ad 3; I. II. 60. 5 c; II. II. 80. 1 ad 2; 3 sent. 27. 2. 2 ad 1; 34. 1. 2 c; 2 eth. 9 h.